A.M.C. "The Skymasters"

Nieuwerkerk aan den IJssel

Home > Competitie > Verslagen

Verslagen

Verslagen Competitie 2019





De uitzetter had ons beloofd het eenvoudig te houden, maar het bleek toch iets lastiger te zijn. We gingen als laatste van start nadat we iedereen de nodige documenten gegeven hadden en de starttijd op de controlekaart was ingevuld.

opdracht 6 Na peil, rond verkeersbord, weg en 6 wegwijzers, voor fiets/bromfietspad rechts. Hier gingen we de mist in omdat we niet de tijd namen om te kijken of alle 6 de wegwijzers wel naar een plaatsnaam verwezen. Wat bleek DEN HAAG staat niet in het woonplaatsenregister. De foute letter C hadden we dus niet moeten hebben.

opdracht 8 Na 3e ”Tochtweg”, voor brug, rechts brug over. Hier hadden de meeste equipes wel door dat de opdracht niet uitgevoerd kon worden. Dus ga je op zoek naar de opvanger. Op de Rijksweg gingen we achter onze voorgangers aan, maar die reden de opvanger E voorbij.

Opdracht 14 lijkt simpel. We wisten dat varkensruggen betonblokken zijn. Deze lagen in het gras en de uitzetter had ons laten weten dat alle oriëntatiepunten geacht worden vast te zijn. Wij dachten dat dit de val was. Maar laten we nou helemaal niet doorhebben dat een muurtje geen brugleuning is.
Stom!!



Opdracht 19. Bij twee straatnaamborden links. Lastig te beoordelen als je niet ter plaatse stil staat. Het bovenste bord hangt schuin en is dan niet achterwaarts. Je kan de opdracht gewoon uitvoeren. Foutje!!!

Opdracht 25. Hier moest je zoveel mogelijk keren op het zelfde bord twee plaatsnamen vinden. We vonden alle plaatsnamen, maar we hadden niet door dat EE 4x en HEE 2x op het bord voor kwamen. We hadden maar 5x de RC N opgeschreven en dat hadden er dus 7 moeten zijn.

Opdracht 30. Voor plaatsnaambord en Leerdammer in Zuid-Holland, asfaltweg links.
Wij waren van mening dat je niet kon vaststellen dat het stuk kaas een Leerdammer was, dus reden we rechtdoor naar de RC. De uitzetter was een andere mening toegedaan en vond de kaas uit zijn woonplaats wel goed. (smaken verschillen). Door het plaatsnaambord was de kaas te zien in Leerdam en dat ligt tegenwoordig in de provincie Utrecht. Daarom was de opdracht niet uitvoerbaar en moest je rechtdoor naar de RC.
Ondanks onze foute redenatie hier geen strafpunten opgelopen. (Geluk is soms met de dommen)

Opdracht 37. Ik had de lange tekst boven de weg al gauw in de smiezen. Het begin van de tekst hing boven de linker weghelft waarop we besloten maar rechtdoor te rijden. We hebben de tekst ook niet meer gecontroleerd. In de tekst ook het foute woord D00RRIJH00GTE (4 nullen in plaats van letters). Dit bracht ons wel bij de goede RC S.

Opdracht 43. Na brug en vier verkeersborden, weg rechts.
We zagen drie borden en realiseerden ons niet dat je de afbeelding van het verkeersbord maximumsnelheid 30 km. ook nog kon gebruiken. (twee borden in één). Helaas niet goed gedaan.

Martin en Bertus bedankt voor de leuke en gevarieerde rit!

Gerard van Leersum.

 


Op vrijdag 17 mei werd de Natuurrit verreden. Als voorzitter van The Skymasters vraag ik altijd, voordat ik de uitslag van een rit bekend maak,of er iemand een verslag wil schrijven over de verreden rit. Gezien wij als eerste waren geëindigd in de sportklasse (equipe Joop Winkel en Gerard van Leersum) heb ik als voorzitter het op me genomen om een verslag te schrijven over de Natuurrit.
Vooraf nog met een nieuw equipe uit Moordrecht kennis gemaakt en inlichtingen over het reglement en over het voorbeeldbord gegeven. Voor de zekerheid heb ik ze ook nog een woonplaatsenregister overhandigd. De jongelui (5 personen) begrepen waar het over ging (ze hadden al wat ervaring opgedaan met de Joop Winkel Autopuzzelrit in Moordrecht) en gingen daarna vol goede moed met z’n vijven in één auto van start in de toerklasse.
Wij hadden als starttijd 20.00 uur en na even gauw een blik op de routebeschrijving gedaan te hebben wat er bovenaan staat, begaven we ons naar de blauwe startvlag naast Brasserie Geen Idee.

Punt 1: na aktentas L
Op de Hitlandselaan zagen we eerst een afbeelding van een rugzak met spullen erin en gezien Gerard het groene boekje bij zich had kwam hij al gauw tot de ontdekking dat aktentas verkeerd geschreven was, het moet zonder n zijn, namelijk aktetas. Hierdoor konden we het tweede bord met een afbeelding van een aktetas ook negeren en gelijk door naar de opvanger.










Punt 5: na kombord en lantaarnpaal 2e gelegenheid R (SO – tijdens deze opdracht dient u verkeersbord C2 te negeren)
Dit speelde zich af op de Blaardorpseweg. Voor de sportklasse was artikel 5 van het DRR-reglement van toepassing en gezien een weg ook een gelegenheid is konden we constateren dat de eerste gelegenheid zichtbaar doodlopend was. Omdat men het verkeersbord C2 moest negeren reden wij door en onder het verkeersbord C2 stond de goede opvanger.

Punt 11: na “ESSEBAAN” en “ESSEBAAN” viersprong R (VADNA)
Met deze opdracht waren we aangekomen op een bedrijventerrein in Capelle a/d IJssel. We hadden hier in de gaten dat na allebei de oriëntatiepunten “ESSEBAAN” dit geen viersprong was en reden rechtdoor naar de opvanger.
Op de opvangcontrole stond HK 1L 12 (VADNA) en gezien de afkorting VADNA niet in het reglement voorkomt bij artikel 3 (herstelcodes op RC’s) reden wij (na gekeerd te hebben) toch even rechtdoor en werden niet opgevangen dus toch maar aannemen.
Even een tip aan uitzetter(s) van een rit, in het Bijzonder Reglement van The Skymasters 2019 staat bij punt 5 dat hulpaanduidingen zoals (SO), (MUG) en (VADNA) tussen haakjes achter een routeopdracht geplaatst kunnen worden. Dus mag je het niet op een RC plaatsen, als je het toch wilt gebruiken zet het dan bovenaan in de routebeschrijving dat VADNA als afkorting op een RC mag staan.



Punt 12: na indiaan en eskimo L (VADNA)
Op dit punt mocht men over parkeervakken rijden. Als eerste zag men een afbeelding van en indiaan en dat namen we ook aan. Even erna stond een afbeelding van een Rus geen eskimo zijnde en reden we door na de volgende afbeelding waar wel een eskimo op stond. We vonden dit goed omdat in het groene boekje van Gerard het ook met een kleine letter stond en haalden we via een ommetje over het parkeerterrein de foute RC, deze was fout omdat je eskimo met een hoofdletter schrijft (Eskimo), (later bleek dat dit een oudere versie is), omdat in de het groene boekje van de controleur (nieuwe versie) het wel met een hoofdletter stond.


Punt 20: na nieuw btw-percentage voor groente en fruit per 1 januari 2019 R
Inmiddels aangekomen in de Otto van Tussenbroekstraat op een bedrijventerrein in Nesselande, zagen we hier bordjes van 6% en 9% staan en deze bordjes negeerden we omdat btw geen toegestane afkorting is volgens artikel 7 en reden we door naar de opvanger.

Punt 24: na “RTL 4” L
Op geplaatste logo’s van RTL 4 die men zag kwam de gevraagde tekst niet overeen met de tekst die tussen aanhalingstekens stond, een haakje ontbrak nog in de tekst. Hier had moeten staan ”RTL 4)” en in het logo ernaast zag men dat de vier geen compleet cijfer was. Reden genoeg om door te rijden naar de opvanger.


Punt 30: na logo van RTL 4 L
Via een ommetje kwam men weer op de Otto van Tussenbroekstraat en zag men weer logo’s van RTL 4 en deze keer was RTL 4 geen toegestane afkorting volgens artikel 7 en reden we weer door naar de opvanger.

PUNT 37: na huismoeder R
Dit was op een ander gedeelte van een bedrijventerrein even verderop en hier zag men op de afbeelding een moeder of huismoeder, dit was moeilijk te zien. Maar als men goed keek zag men op het keukenkasje een vlinder zitten en laat deze vlinder de naam huismoeder hebben. We voerden de opdracht uit en omzeilden zo de foute RC.


Punt 40: na namen van uitzetters van deze rit R
Op de Benno Premselastraat aan het einde van het bedrijventerrein op de scheiding Rotterdam en Nieuwerkerk a/d IJssel, hadden de uitzetters onze namen op een bord weergegeven (Joop Winkel en Gerard van Leersum). Gezien wij wel uitzetters zijn maar niet van deze rit negeerden we dat en zagen verderop bij een RC wel de goede namen van de uitzetters van de Natuurrit (Laura Rijneveld en Matthijs Alderliesten).
Nadat ik was uitgestapt zag ik dat er een aparte tekst aanwezig was op het bord in de tekst Alderliesten, namelijk de letters AL uit de achternaam van de uitzetter stonden apart en ze waren dan tevens een aparte herstelcode bij een RC. Dat betekent eerst asfaltweg links uitvoeren en we haalden op de Onderweg een goede RC op.

Punt 47: na naam van hoofdstad van Zwitserland L
Om deze opdracht uit te voeren waren we inmiddels op het bedrijventerrein de Hooge Veenen in Nieuwerkerk a/d IJssel aangekomen en zagen wij op het eerst geplaatste bord Basel staan, na overleg en opzoeken bleek Basel niet de hoofdstad te zijn maar Bern.


Verderop stond inderdaad Bern als kombord en toen hadden wij een meningsverschil over het kombord. Ik was van mening dat wij Zwitserland inreden en nadat we de kop van de routebeschrijving nog eens lazen zagen we dat de rit wordt verreden in de gemeenten Zuidplas, Capelle aan den IJssel en Rotterdam.
Toen viel het kwartje en gingen wij gedwongen naar links en haalden we een goede RC op. Maar niet wetende dat Bern in een buurtschap bij Zaltbommel ligt.


Punt 50: na griep L
Nadat we de voorrangsweg voorzichtig waren overgestoken, reden we richting de Tweede Tochtweg. Daar stonden op een afbeelding twee personen die volgens ons een flinke verkoudheid hadden opgelopen of griep hadden (maar dat ziektebeeld is moeilijk uit te beelden) en reden wij door naar de Derde Tochtweg.


Daar stond een afbeelding van een mestvork en in ons woordenboek konden wij niets vinden over een griep dat het een mestvork is en reden we rechtdoor na de foute RC.


Stom van mij, want ik heb ook een puzzelwoordenboek in de auto en daar vergeet ik in te kijken en achteraf staat het daar wel in. Och ja de uitzetters kennende kunnen we hier wel om lachen.

Punt 52: na verkeerbord aanduidende Vooraanduiding gevaarlijk kruispunt viersprong R (VADNA)
Het verkeersbord J8 stond voor de kruising Middelweg en Zuidelijke Dwarsweg richting Waddinxveen. Omdat de omschrijving van het verkeerbord J8 niet goed was gingen we even rechtdoor richting Waddinxveen en werden al gauw opgevangen door de goede keercontrole.


Punt 59: voor Belgische meidengroep R
Dit punt vonden wij op het bedrijventerrein Het Ambacht in Moordrecht, hier zag men op de afbeelding een samenstelling van K3. Nadat ik de foto goed had bekeken had ik een ingeving dat Josje een Nederlandse was en toen vonden wij dat het geen Belgische meidengroep is en reden rechtdoor naar de opvangcontrole.


Via een ommetje over het bedrijventerrein kwam men weer bij K3 en naast de foto stond een straatnaambord K3 dat keurig onderstreept was. Nu is het zo dat het voor de sportklasse een foef was. Een straatnaam moet minimaal uit 2 letters bestaan volgens het DRR-reglement artikel 5.h en is K3 geen goede straatnaam even rechtdoor naar de goede opvangcontrole.
Even voor de toerklasse, in het BRR-reglement wordt daar niet over gesproken en konden zij de opdracht wel uitvoeren.

Punt 66: na kledingcontainer van het Leger des Heils en glasbak R
De containers vonden wij langs de weg in Land voor Water. Even goed gekeken of de uitzetters deze containers niet aan een touwtje stiekem hadden vastgezet.
Na de overtuiging dat dit niet het geval was beschouwden we dit als een los oriënteringspunt en reden door naar de opvangcontrole.

Punt 73: na brug en statiefoto L
We reden op de Parallelweg Zuid richting Nieuwerkerk a/d IJssel en bij de Verbindingsweg zagen we een foto van Willem-Alexander en Maxima.
De foto eens goed bekeken en daarop zag ik nog een Nederlandse vlag met een oranje wimpel, dat betekent dat het een onbemande stempelcontrole is geworden (zie artikel 3 BRR-reglement) en dat men moet stempelen. Dit deden wij dan ook (jammer dat de stempelcontrole al gedeeltelijk zichtbaar was). Hiermee kon je voordeel hebben als je door had dat je moest stempelen.
Nadat we constateerden dat statiefoto verkeerd geschreven stond (het moet zijn staatsiefoto) en ook nog dat het geen staatsiefoto was omdat er meerdere onbekende personen op staan, reden we even rechtdoor naar de goede keercontrole.


Punt 77: einde weg R
Dit was op Kortenoord tegenover kraanbedrijf Heikoop. Hier hadden de uitzetters een fout gemaakt door een DLW bordje te vroeg neer te zetten (later bleek dat de controleur dat te vroeg had neergezet), gezien ik vanuit Moordrecht via de dijk naar de startlocatie rij zag ik het bordje al staan op de heenweg.
Zodoende was de einde weg situatie voor ons geen probleem en haalden we op de ’s-Gravenweg de goede keercontrole.

Punt 79: na 4 plaatsnamen R
Op de dijk nabij de steenovens stond de volgende tekst: ERICA KREEG EEN ZERE SPIER IN DE LIES IN HET FORT OP DE HEIDE.
Hier werd het woonplaatsenregister er even bijgehaald en keken we of er 4 plaatsnamen in stonden die overeenkwamen met het boekje. Wij vonden ERICA, SPIER, LIES en HEIDE en voerden de opdracht uit. Bij nader inzien was EEN ook nog een plaatsnaam dus waren er wel 5 plaatsnamen.

Nadat we de gele vlag gepasseerd waren, stapte Gerard van Leersum gauw uit om de controlekaart in te leveren. Dit was omdat we goed op tijd gereden hadden en het wel eens van belang kon zijn voor de tijdstrafpunten. En achteraf was het inderdaad belangrijk gezien wij 1 foute controle en een gemiste controle hadden en Bertus van der Horst met Martin den Dunnen ook. De 6 tijdstrafpunten van ons waren doorslaggevend tegen de 9 tijdstrafpunten van Bertus en Martin.
Wij vonden het een geslaagde rit, het reed lekker vlot en er zaten leuke opdrachten in verwerkt. Er kwamen ook leuke reacties van de deelnemers uit de zaal over de rit. Bij deze Laura en Matthijs eengroot compliment voor het uitzetten van de Natuurrit.

Joop Winkel

Terug naar boven

 


Wanneer is een ei een ei??

Op de vrijdagavond van de twaalfde april kwamen Janneke en ik traditiegetrouw af op de Paasrit. Niet alleen de rit is dan een stuk ontspanning (nou ja, niet altijd.), maar ook het Rad van Avontuur na afloop van de rit is een gezellige bezigheid. Bij de starttafel zagen we dat we ook moesten letten op aanwezige eieren bij een controle. Het aantal op te schrijven letters is dan 1 + het aantal aanwezige eieren. Aan de voorbeeldcontrole hing een ei. Goed in ons hoofd geprent hoe dit ei er uitzag. Met dit in het geheugen begonnen we vol goede moed aan de rit.
De eerste opdrachten gaven voor ons weinig aanleiding om er over te discussiëren. Lover, stellingmolen, slinger-a en warenhuis. Dat was allemaal te doen.
Opdracht 10 na brug, bij stap links brug over. beoordeelden we anders dan de uitzetter, maar toch hadden we de goede letter. Hoe dat kwam? Op het paaltje zagen wij de afdruk van een schoenzool en dat vonden we wat anders dan een stap. Ach, soms moet het geluk ook met de ………. zijn.
Eenzelfde redenering gold voor opdracht 11. Wij dachten dat van een oriënteringspunt in dezelfde opdracht ook een onderdeel van dat oriënteringspunt gebruikt mag worden. Of is dat alleen voor het DRR? Anders gedacht dan de uitzetter, maar toch de foute controle C niet opgeschreven.
Opdrachten 18 en 22 vonden we sterk gevonden. Hier redeneerden we zoals de uitzetter het ook bedoeld had. Maar daartussenin ging het mis. Wij zagen mooi narcissen in bloei staan. Er stond wel MUG achter, maar Jaap kennende zou hij best al in november (met voorbedachten rade) de narcisbollen daar gepoot kunnen hebben en dan is het toch echt MUG……
Op het tweede gedeelte van de route waren we kennelijk minder scherp, zo bleek achteraf.
De eieren van opdracht 28 hadden we wel gezien, maar ze waren niet in overeenstemming met wat we aan de starttafel gezien hadden. Dus verder geen aandacht aan geschonken. Daarmee ook 1234L over het hoofd gezien.
In het BRR staat dat oriënteringspunten vaste objecten of afbeeldingen van vaste objecten moeten zijn.
APPEL, het ligt er maar aan waar je de klemtoon op legt. APPEL of APPEL.
Is het laatste geen abstract begrip?
Bij opdracht 47 kregen we sterk de indruk dat de timmermansgeest van Joop Winkel ook tijdens de Paasrit rondwaarde. In opdracht 16 kregen we al een sergeant voorgeschoteld en bij opdracht 47 ging het over een duvel.
Een duvel uit het trukendoosje van Joop? Of heeft hij geen voorraadkamer meer met allerlei timmermansgereedschappen?

De laatste fout werd door ons gemaakt bij de controle Y. De hersteller P stond niet in een cirkel, maar in een eivormig lijntje. Is dat dan een ei, bedoeld zoals we bij de starttafel konden zien? Ik betwijfel het.
Overigens kregen we bij de start een zakje met echte eitjes.
Ondanks dat was het een leuke rit. En natuurlijk afgesloten met een spetterend Rad van Avontuur.

Tenslotte: Complimenten aan Jaap en zijn team voor deze Paasrit.

Ad Hazenberg


Terug naar boven

 


Even voorstellen: Ik ben Egbert Wille en ben woonachtig te Capelle aan den IJssel en mijn compagnon op de ritten is mijn zwager Ludo Baert woonachtig te Westdorpe (en dat is een klein plaatsje vlak bij Sas van Gent in Zeeuws Vlaanderen), waar ik zelf ook oorspronkelijk vandaan kom.
Wij rijden als het zo uitkomt en dat is meestal zo’n 4/5 ritten per jaar. Dat zijn meestal ritten bij Mac de Zeeuwen op Beveland. Eerst in de C, later in B maar sinds laatste jaar overgestapt naar de A-klasse wat dus minder puzzelen is.
Via de dames Klijnjan/van Rossen, die ook vaak bij de Zeeuwen rijden hoorden we van het bestaan van “The Skymasters” in Nieuwerkerk en dat we natuurlijk altijd een keer welkom waren.
Uiteindelijk is het er dan toch een keer van gekomen en was de equipe van de broer van mijn zwager óók nog bereid om de afstand te overbruggen om mee te rijden.
We wisten natuurlijk niet wat voor een rit we zouden kunnen verwachten en met het feit dat het donker is zullen we opperste concentratie nodig hebben. Aan de hand van de voorgaande ritverslagen konden we er wel snel achter komen dat het vooral puzzelen is maar nog niet precies wat het verschil dan is tussen SPORT- en TOERklasse.
Afijn, ingeschreven in de SPORTklasse en gaan met die banaan!

1. na startlijn en 6 bomen eerste weg R
Jeetje … welke startlijn zouden ze hier bedoelen in het donker…
Maar we waren er al snel samen van overtuigd dat we rechtdoor zouden gaan naar de opvanger, alhoewel dat het een heeeeeeel eind duurde voordat die er aan kwam… Oké, gelukkig. Ook goed om te weten.

5. na 3 witte pijlen, een kind en twee kinderen L
We waren er niet van overtuigd dat je hier kon bepalen dat het inderdaad kinderen waren. En zijn daarom naar de foute V gegaan.

15. na WW voor tank R
Tsja… en wij maar denken dat het over een tank gaat die daar misschien ergens in de donker verscholen ligt. Mooi niet dus… de tank van de bromfiets! Mooi gevonden!

18. Voor verkeersbord “2,4T” L
Hiervan waren we heilig van overtuigd dat dit niet goed was en dus rechtdoor naar de opvanger…. Die we niet konden vinden…. Helaas. Dan maar doen alsof het goed was en weg vervolgen.

21. bij 3e tweewieler L
In de donkerte soms moeilijk te zien dus de weg wel een paar keer gereden om de juiste afslag te kunnen pakken.

26. Na verkeerslichten asfaltweg L
Hier gingen we dus de mist in met een verschil tussen BRR en DRR. Bij DRR moet hier een rangtelwoord bijstaan en wij dus rechtdoor naar …. geen opvanger…. Dus weer maar doen alsof het een goede opdracht was.

30. na kop en schotel R
Die schotelantenne NIET gezien dus hier fout en daarna kwamen we er met de volgende opdrachten ook niet goed uit…

33. voor “7” R
Blijkbaar ook een hooggeplaatste 7. Niet gezien dus ook hier zagen we er niet goed uit.

40. Voor “LENTEWEG” “Cornusbaan” R
Hier kwam een verontruste automobilist naast ons rijden.
Raampje naar beneden…. Wat zijn jullie aan het doen???? Eh… puzzelrit… Kijk maar… daar zie je bordjes en we lieten ook de routebeschrijving maar even zien.
Daarmee was hij, ik denk een lokale ondernemer die nog nooit zoveel auto’s tegelijkertijd stapvoets op dat industriegedeelte had zien rijden, gerustgesteld.

41. na “EIGENHUIS” en “KEUKENS” R
Was duidelijk dat het losse letters waren en de bordjes met goede teksten gemist. OPLETTEN!!!!

48. na vogel en vink R
NMN… Ergens een 3-poot gemis. Had MNMN moeten zijn.



52. Voor 3 identieke letters R
Hier dus fout gezeten met de juiste betekenis van identiek. Was een O JA natuurlijk!!

54. na lentebode R
Hier was ik er echt van overtuigd dat lentebode een abstracte aanduiding was. Niet opgezocht ondanks het feit dat er puzzelwoordenboeken en Van Dale’s achterin liggen en een zwaluw is echt een lentebode dus.

56. gevaarlijk kruispunt R.
Onjuiste omschrijving die we dus goed hadden. Gelukkig ook nog wat goed gedaan

57. na afrit 4e weg L
Uitleg voor mij nog steeds niet duidelijk.
“Je komt alleen afritten tegen die met een voorwegwijzer langs een autosnelweg worden aangegeven”.
Ja, dus?

62. na “3” viersprong L
De grote 3 op het wegdek gezien en dus juist hier.

65. Na derde witte fiets R.
Blijkbaar de 2e niet gevonden want die op z’n kop vonden we ook een goede.
En zo reden we weer terug de dijk op naar de finish.
Hier misschien nog een instinker??? Nee dus.
Het was leuk om weer eens een puzzelrit te rijden. Het feit dat we laatste waren doet er niet toe. Het gaat om het plezier. Daarom wil ik de uitzetter(s)/controleur(s) nogmaals bedanken want we weten hoeveel werk er in zit…..
Ik kon nog net zeggen dat ik op vrijdag thuis kwam; de Zeeuwen echter bereikten pas om 1:30 het thuisfront.
Als we nog eens een puzzelrit willen doen en het komt uit ….. dan weten we waar we moeten zijn.

Egbert Wille

Terug naar boven