A.M.C. "The Skymasters"

Nieuwerkerk aan den IJssel

Home > Competitie > Ritverslagen > Ritverslagen 2005 / Ritverslagen 2004 / Ritverslag 2003

Historische Ritverslagen

Ritverslagen 2004

19 maart 2004 Margriet van Tol

Een puzzelrit rijden, hm, klinkt wel leuk. Klinkt wel erg leuk zelfs! Je moet alleen wel met z'n tween zijn, een chauffeur en een navigator. Eens kijken of ik Coen kan overhalen om chauffeur te zijn, en jawel, dat lukt. Een club om je bij aan te sluiten blijkt erg eenvoudig, in Nieuwerkerk aan den IJssel blijken de Skymasters aktief.

Het nieuwe seizoen begint net, dus dat treft want het is natuurlijk wel net zo leuk om meteen een hele serie mee te kunnen doen. De eerste puzzeltocht die we gaan maken is de Anjerrit op vrijdag 19 maart, de startlokatie is de plaatselijke sporthal. We zijn lekker bijtijds, en krijgen meteen een flinke stapel informatie over het hoe en wat voor onze kiezen. Bij nader inzien klinkt een puzzelrit niet alleen erg leuk, maar ook best nog wel lastig...

Affijn, om kwart over acht gaan we met een stapel papierwerk op pad. Coen houdt van een beetje opschieten, ik zou liever eerst even flink herkauwen, maar vooruit, je wilt natuurlijk de eerste keer ook niet een kwartier op de parkeerplaats blijven staan! Aanwijzing nummer 1 is 'voorbij de blauwe vlag op de viersprong rechtsaf'. De blauwe vlag is de markering van de start, haha, ons pakken ze niet. Daarna komt een kruising, dat is weliswaar geen viersprong maar een t-kruising, maar ja, eh... geen idee. De volgende opdracht vertelt dat we op de Batavierlaan gaan rijden, dus we gaan gewoon op de Batavierlaan rijden. Achteraf zal blijken dat we inmiddels al de nodige aanwijzingen hebben gemist, maar we vermaken ons. Dan moeten we op de rotonde de eerste rechts en daarna weer de eerste rechts. Dat is de parkeerplaats van het station op, maar dat ziet Coen niet zo zitten, dat is immers niet echt een straat! Bovendien bestaat er enige verwarring omdat we immers net al de eerste rechts hebben gehad, voor wie de situatie niet kent: er zit ongeveer 2 seconden tussen beide keren rechtsaf, dus hier blijkt meteen dat het voor de navigator wel van belang is om duidelijk te zijn over de te nemen akties! Later zullen we er trouwens achter komen dat er zo ongeveer meer parkeerplaatsen dan straten bereden worden, maar zover zijn we nog niet. Dit is de eerste keer dat we rechtsomkeert maken, maar zeker niet de laatste keer deze avond.

Dan gaan we richting Hitlandbos, waar de volgende parkeerplaats aan de beurt is. Binnen een paar minuten staan er vier auto's op de kruising met de parkeerplaats, wat zouden die daar allemaal staan te doen.... We voelen ons in elk geval niet alleen! <grijns> We zijn gelukkig gewaarschuwd dat het zinloos is om achter een ander aan te rijden omdat die wellicht in een andere klasse rijden (in ons geval wel zeker), maar zelfs al rijden ze in dezelfde klasse, dan wil je natuurlijk niet andermans fouten klakkeloos nadoen! Na enig dubben kiezen we weer het ruime bospad en rijden daarna een stukje over de IJsseldijk. Gelukkig staat er in de aanwijzingen bij dat het een lange afstand betreft, anders waren we waarschijnlijk halverwege moedeloos gekeerd. Nu niet, dus uiteindelijk arriveren we bij de volgende aanwijzing, dat had iets te maken met een olifant en de vraag hoeveel poten zo'n beest nu eigenlijk heeft. Telt de slurf mee als poot? En de staart? Het echte puzzelwerk dus!

Uiteindelijk, na wat rondjes over de parkeerplaats met de olifanten, gaan we weer verder, op zoek naar de Botter. Nou, die komen we tegen, MAAR!!!!! Aan de linkerkant van de weg staat de straatnaam, en als navigator ben je natuurlijk goed voorbereid op alle vallen en trucs, dus ik weet dondersgoed dat alles aan de linkerkant van de weg NIET meetelt!!!! Dus we rijden keurig rechtdoor, hahaha, ons pakken ze niet!!!! Okay, achteraf bleek dat die straatnaam onderstreept was, en dat het daarom dus geen val was, maar ja, dat is achteraf he.....

De volgende 6 opdrachten ontgaan ons volledig, maar dan komt er een opdracht waar (weer!) een parkeerplaats bij betrokken is (Groenhoven), en daar rijden we toevallig langs, dus we pakken hier het spoor weer op. Dat goedlijkende logo van een automerk,dat het net niet is, daar tuinen wij natuurlijk vol in. Maar we gaan vrolijk verder, we maken er het beste van, in de wetenschap dat we inmiddels al zoveel gemist hebben dat het er verder allemaal niet meer zo toe lijkt te doen.

Dan wordt het tijd voor de krochten achter de Hoofdweg in Capelle aan den IJssel. We draaien een zijweg in, en de opdracht luidt 'na honderd en een euro links'. Op wonderbaarlijke wijze lees ik daar 'na honderd meter en een euro', dus ik schat zo dat we honderd meter gereden hebben, en ben nu dus op zoek naar een euro. Op dat moment komt een mede-puzzelaar die al een tijdje bij ons in de buurt rijdt informeren of het allemaal een beetje lukt zo de eerste keer. Hij vraagt of we ook op zoek zijn naar honderd en een euro, waarop ik heel enthousiast vertel dat ik er maar n zoek. Dat blijkt achteraf wel te kloppen, maar dat heeft dus alles te maken met beginnersgeluk en helemaal niets met wijsheid <grijns>.

Daarna moeten wij ons nog door een drielettergrepig woord heenworstelen, bij de aanwijzing staat MUG, maar wat betekent MUG???? We zijn er al snel achter dat Texaco dus NIET hetgeen is wat wij zoeken. Verder valt er over deze aanwijzing vooral te melden dat we er niet zoveel van snapten... Het wordt ook langzamerhand tijd om terug te gaan, dus we draaien de Hoofdweg weer op. Waarop de enigszins gedesorienteerde navigator zich afvraagt hoe het mogelijk is om, rijdend in de richting Capelle, met twee keer linksaf weer terug te zijn bij het Nieuwerkerkse Polderbad. Gelukkig is de chauffeur wat minder gedesorienteerd, en zijn we een paar minuten later weer keurig terug bij de sporthal.

Bekers Anjerrit 2004De nabesprekingen zijn niet van de lucht, en het is voor ons aangenaam te vernemen dat we niet de enigen zijn die het spoor bij tijden volledig bijster waren. Ondertussen zijjn de heren van de organisatie druk met het berekenen van de strafpunten, en enige tijd later wordt de uitslag bekend gemaakt. Dat wij de eerste zijn geworden in deze rit verbaast ons niet echt, had ik al verteld dat wij de enige deelnemers waren in deze klasse? Maar dat we allebei vereerd worden met een heuse beker is natuurlijk wel een verrassing!

Al met al was het een ontzettend leuke ervaring, en hopen we een volgende keer weer van de partij te zijn!

Margriet van Tol

Terug naar boven

8 april 2004 Astrid Meij & Helianne Wisse

Op 8 april mocht ik met een nieuwe partner, mijn nichtje Helianne, de puzzelrit rijden. Er moest behalve goed rijden en niet in de vallen van het DRR trappen, natuurlijk ook nog een oog-uitstekend berichtje naar mijn 'oude' kaartlezer, haar oom, die vakantie hield in Frankrijk... U begrijpt, een ware uitdaging ! Mijn jonge kaartlezer was enthousiast, had de week ervoor ook al één puzzelrit gereden, en leek er helemaal klaar voor...nu ik nog...

Redelijk vroeg gestart, de eerste val direct door, maar geen opvanger gezien... nog maar een keertje rijden... weer niks, dan maar keren... en warempel, toen zagen we hem... duurde wat lang, maar het werd wel beloond... langzaamaan begon het zelfvertrouwen te komen... Alleen, in dit tempo zouden we paasmaandag pas aan zijn... dus even een tandje gas erbij... Oh ja, en onderweg moeten we nog even aangeven wie welk ei had gelegd... Nou is mijn auto gewoonlijk redelijk voorzien van allerlei onnodige, maar mogelijk ooit handige voorwerpen, maar helaas, de encyclopedie staat net weer in de boekenkast... zelfs de natuurgids had weer plaats moeten maken voor een wegenkaart van Frankrijk... net even te vroeg dus... Al met al waren wij stadskinderen niet ontevreden... maar dat de ultramoderne jury onze dinosaurussen had afgekeurd snappen we nog steeds niet...

Uiteindelijk de sporthal weer gevonden, niet eens zoveel tijd verloren, het aantal punten redelijk in verhouding tot de studie-tijd die eraan besteed was, en bovenal ontzettend veel plezier gehad... met zijn tween in de auto, vooraf en achteraf in de kantine.. tijdens het Rad van Avontuur en natuurlijk op het moment dat we konden sms-en naar Frankrijk dat we 3e geworden waren... Ik zal u niet lastig vallen met de privé correspondentie, maar ik was wel enigszins getroffen door de verbazing die daaruit te lezen viel... Inmiddels druk bezig met het mentaal verwerken van onze foutjes, het bij'spijker'en van mijn 'oude' kaartlezer, is het leerproces in gang gezet voor de volgende rit... nou ja, die van juni... want eerst ga ik die kaart van Frankrijk eens proefondervindelijk beoordelen...

Ik denk dat ik namens de vele rijders spreek als ik de uitzetters bedank voor de vele vallen die we wel doorhadden maar net niet helemaal voldoende om ze ook goed te doen... en de organisatie voor de heerlijke hapjes en eieren na afloop !

Astrid Meij

De paaspuzzelrit op 8 april was heel gezellig en iedereen was erg gespannen. De opdrachten waren erg leuk, vooral met de eieren die je moest zoeken en de goeie naam van het dier moest opschrijven. Alhoewel de opdrachten soms toch wel een beetje moeilijk waren om te snappen. Het Rad van Avontuur was erg leuk, jammer genoeg hebben wij niks gewonnen. Maar wel iets om mee te nemen namelijk de gekleurde eieren. Het was erg leuk en ik hoop jullie allemaal de volgende keer weer te zien.

Groetjes en de MAZZEL,

Helianne Wisse

Terug naar boven

8 april 2004 Margriet van Tol

Na een suksesvolle eerste rit zijn we helemaal klaar voor de tweede rit. Telefoonboek, stratengids en alle reglementen zijn uit het hoofd geleerd, zaklantaarn, meetlint en schrijfwaren zijn paraat, kom maar op met die rit! Vlak voor de start wordt de blauwe startvlag opgesteld, goed zichtbaar vanuit de lokatie waar we op onze beurt zitten te wachten, waarbij we ons nog zoveel mogelijk op de hoogte laten brengen van alle ins en outs van deze sport. Als het mogelijk is om het na 30 jaar nog steeds leuk te vinden, dan rijst het vermoeden dat er heel wat meer ins en outs zijn dan op n avond valt te melden! Net na de start wordt de startvlag door een voorbijfietsende jongeman uit de grond gerukt en een eind verder neergesmeten, je gelooft je eigen ogen niet maar het gebeurde echt!

Het is vanavond wat drukker dan de vorige keer, er zijn wat teams van andere clubs, die hier een keer komen meerijden. Ook een paar equipes in de C-klasse dit keer, dat geeft in elk geval wat meer spanning aan het geheel. Het is een paasrit, dus onderweg moeten we ook nog iets met eieren. Eh... wij zijn al lang blij als we znder eieren weer terug komen, dus daar maken we ons nog maar niet druk om.

Goed, om bijna 10 over acht gaan we aan de slag, de blauwe startvlag gaan we deze keer zeker niet missen, zelfs niet als hij inmiddels weer verdwenen zou zijn :-) De eerste aanwijzing waar het er op aan begint te komen, is: linksaf op een viersprong. Die viersprong kennen we dus dat is geen probleem - oei, er is een klein blauw bordje tegen een lantaarnpaal net voor de viersprong geplakt, zo'n bordje waarop staat dat je hier niet rechtsaf kunt. Geen viersprong dus, ha, die hebben we mooi onderschept!! Gewoon lekker rechtdoor dus, op zoek naar een echte viersprong (waarvan we eigenlijk wel weten dat die niet gaat komen) of een hersteller om ons weer op het juiste spoor te brengen. Die hersteller blijkt, zo horen we achteraf, direkt na de onechte viersprong te staan, maar ontsnapt dus totaal aan onze aandacht (of was die eerdergenoemde vandaal weer aan het werk geweest?) Daar zitten we dan, geen viersprong en geen hersteller, hebben we dat aangeplakte bord dan niet goed geinterpreteerd? Zal dan wel, dus we rijden een rondje om alsnog linksaf te gaan op die viersprong. We hebben mazzel, we gaan toevallig de goede kant op :-)

Vervolgens op zoek naar een 'hele grote lucifer'. We treffen eieren aan, en, krijg nou niks, hoger aan dezelfde lantaarnpaal hangt een pakje lucifers in een plastic zakje, dat plastic is wel handig met het oog op het weer, al hebben we het geluk dat het tijdens de rit droog is en blijft. Maar goed, is een pakje lucifers hetzelfde als een 'hele grote lucifer'? Wij besluiten van niet en rijden door. Pffft, blijkt nog goed ook! Na een hersteller op zoek naar de tekst 'Paasrit'. Dat staat links van de weg, maar we weten inmiddels dat dat dus gewoon wel telt, dus dat gaat goed. Dan komen we op een parkeerterrein aan de Zevenhuizer Plas, na een ruiter te paard te zijn gevolgd. Hm, daar valt niet veel te beleven en achteraf blijkt dat een ruiter al een man op paard is, dus ruiter te paard is man op paard op paard en dat bestaat dus helemaal niet. Oei, pijnlijke les nederlands!

Na een paar nutteloze rondjes verlaten we de parkeerplaats maar weer, al hebben we geen enkel idee waar we nu verder eens heen zullen gaan. We zijn nu op zoek naar 'fiets voor man'. Bij het verlaten van de parkeerplaats valt mijn oog op een bordje dat fietsers de weg wijst, daarop staat een voorwiel van een fiets met daarachter een mannetje: fiets voor man dus! Wij gaan keurig naar links en volgen verdere aanwijzingen, die niet echt overtuigend zijn. Tegen de tijd dat we weer in Nieuwerkerk zijn, besluiten we dat er ergens iets mis moet zijn gegaan, al hebben we bepaald geen idee waar of wat dan. Terug naar die hopeloze parkeerplaats dan maar, we proberen het daar gewoon een andere richting uit. Dan komen we inderdaad een hersteller tegen, die ons in de enige richting die we nog niet geprobeerd hadden stuurt.

We gaan maar een stukje terug in de opdrachten, en zoeken nog steeds naar 'fiets voor man'. We vinden hem niet, en dolen een beetje rond, hier eens links en daar eens rechts proberend. Voor een volgende opdracht zoeken we nog een paashaas, dus als die in beeld komt in plaats van de 'fiets voor man' is het ons ook goed. Na diverse rondjes en flink heen en weer rijden - sommige mensen kijken trouwens best vreemd naar je als voor de vierde keer langs komt rijden, zeker als het een doodlopend steegje betreft - treffen we zomaar opeens paashazen in de berm aan. Foto's althans van beesten met opvallende oren. Is dat een paashaas? Geen idee, maar we hebben het spoor weer, en dat vinden we al heel wat op het moment. Hee, een klein stukje verderop ng zo'n foto en, je gelooft het niet, nog weer een stukje verder een derde foto. Tsja, welke is de goeie? Nou ja, we hadden de eerste al geregistreerd en bij gebrek aan inspiratie laten we het daar maar bij. Achteraf blijken het evenwel geen van drien paashazen te zijn geweest....

We zien iemand voor ons stempelen, dat treft wel een beetje, want we hadden die oranje vlag zomaar over het hoofd kunnen zien. Nu hebben we dus mooi die stempel te pakken, dat neemt niemand ons meer af! We vechten ons verder door de aanwijzingen heen, wat is in vredesnaam verkeersbord E2??? Een lange saaie weg brengt ons achterlangs Nesselande, en hier hebben we eindelijk een keer een straatnaam, we zitten goed! Ja, voor ons gevoel mag dat gerust in de krant :-) En kennelijk zijn we z opgelucht over deze konstatering, dat we van pure blijdschap een scheurkontrole voorbijrijden. Niet vergeten op te zoeken wat dat betekenen mag, het kan onmogelijk zijn dat we te hard reden :-)

We komen terug in Nieuwerkerk en schuiven het industrieterrein op, eens kijken wat hier voor moois is uitgezet. Eindelijk een flinke stapel aanwijzingen die het gevoel geven dat je in elk geval nog een beetje in de buurt zit, want tot op heden hadden we eigenlijk steeds het gevoel dat het allemaal flink mis liep. Dat klopte overigens ook wel, daar niet van.

Hier rommelen we wat met de letter P en de letter S, en we worden door een routekontrole voorbij de opdracht met die leuke russische tekst gestuurd. Jammer, want die tekst treffen we vervolgens wl aan... maar nee, we trappen er niet in, die tekst hoort bij de vorige opdracht dus daar doen we niets mee! Achteraf blijkt dat we de opdracht wel hadden moeten doen, al had dat tot niets mogen leiden omdat we op een nederlands woordenboek rijden en russische teksten dus gevoeglijk links kunnen laten liggen. Waarom we niet voorbij die opdracht verder moesten gaan is me trouwens nog steeds niet duidelijk, er werd toch wel echt doorverwezen naar de volgende opdracht. Nou ja, zeker weer iets over het hoofd gezien :-)

Vervolgens treffen we een heus stukje snelweg aan, maar op een autosnelweg kun je niet zomaar links- of rechtsaf slaan, dat is in elk geval nog blijven hangen. Vlak na het einde van de autosnelweg staat een tweede stempelkontrole, wat leuk!! Wij stempelen natuurlijk weer met graagte, al blijkt achteraf dat je ook direkt na het verlaten van een autosnelweg niet zomaar uit de auto mag springen om een stempel tot je te nemen... Pffffff! We worden in deze misre doorgestuurd naar een volgende aanwijzing, eindelijk richting finish!

De eindsprint vangt aan met een opdracht die ons nogal vreemd lijkt, omdat je dan niet uitkomt met de lokatie van twee opdrachten verder. We besluiten nu maar op eigen kracht terug te rijden naar de finish. Handig, een beetje voorkennis! Achteraf begrijpen we twee dingen: ten eerste was het in de gegeven situatie heel waarschijnlijk dat we de verkeerde kant op werden gestuurd om nog even een letter op te halen. Dat hebben andere C-klasse rijders gedaan, maar helaas troffen zij geen letters aan, en ook geen herstellers. Het tweede dat achteraf duidelijk wordt is dat de opdrachten voor de C-klasse anders genummerd zijn dan de opdrachten voor de andere twee klasses, en het lijkt erop dat daar in de herstellers geen rekening mee is gehouden. Dat geeft wel een extra dimensie aan zo'n puzzelritje <grijns>

Het berekenen van de uitslag valt duidelijk lang niet mee, maar we worden ter gelegenheid van het Paasfeest bezig gehouden met een rad van fortuin en hardgekookte eieren. Ons fortuin was een fles witte wijn, die heeft inmiddels goed gesmaakt! We eindigen net als vorige keer als allerlaatste, maar ja, vorige keer waren we de enige in de C-klasse, en dat leverde toen toch een prijs op We doen het nu met een fles wijn en wat paaseitjes, nog steeds geen slechte opbrengst van de avond :-)

Margriet van Tol

Terug naar boven

7 mei 2004 Ben Nap

Via een sms-je wordt je ineens gevraagd een verslag te schrijven over een gereden rit. Kan u meedelen dat het even schrikken was maar we zullen het proberen. Even ter info: auteur van dit rit verslag is al 15 jaar lid van AMC The Skymasters en rijdt de aangeboden ritten als hobby met een knipoog naar veel humor. Vrijdag avond 7 mei dus de Begonia rit. Al vroeg van huis vertrokken om op tijd bij de start lokatie te zijn, echter door de mei vakantie zijn de dames van het horeca gedeelte nog niet aanwezig. Dan maar inschrijven achter de balie van het zwembad. De rit uitgezet door de op 29-april geridderde voorzitter stond weer bol van leuke en niet leuke puzzel grappen en grollen. Wat moet je bv. aan met de volgende aanwijzing om je route te volgen: voor twee koeien lopen twee koeien, achter twee koeien lopen twee koeien en tussen twee koeien lopen twee koeien. Hoeveel koeien lopen er in totaal? In onze (ondergetekende is bestuurder met lezer Ridder 1) is dat dus een kudde en nemen dan het gemiddelde antwoord, dus na koe 3e weg links. Trouwens kudde koeien niet gezien.

Bij een volgende opdracht voor weg "Weg" L, opdracht half uitgevoerd maar dat had als oorzaak dat er ineens middenbermen waren verschenen. Kost je echter wel 30 strafpunten omdat zoals vermeld opdracht half was uitgevoerd.

Bij beeldmerk van een Nederlandsche luchtvaartmaatschappij R. Uitleg uitzetter: Nederlandsche is geen Nederlands woord meer dus rechtdoor. Uitzetter had echter niet bedacht dat op 5 mei de Nederlandse luchtvaartmaatschappij GEEN Nederlandse luchtvaartmaatschappij meer is maar een FRANSE. Het zij hem vergeven.

Dan na orka L. Zoals een goede puzzelritter betaamt zijn wij voorzien van GSM's dus direct het Dolvinarium gebeld met de vraag: komen er op Hitland orka's voor? Antwoord : nee er komen geen orka's voor op Hitland dus opdracht niet uitgevoerd en goede route controle genoteerd. Bij de volgende opdracht: voor lengtemaat L, op route bord vat, mud en schepel, moeten we helaas de uitzetter meedelen dat een mud naast 100 liter ook een lengtemaat is van 40 aren. Zie de dikke van Dale. Het zij hem wederom vergeven.

Ook een losse emmer met zand met een peer kon ons niet in de verleiding brengen om een foute route controle op te halen. Emmer stond los maar de opdracht was na peer R. Bleek er een peervormig lampje te hangen wat wij niet gezien hebben maar de uitzetter wilde te graag dat er een foute route controle werd opgehaald dus gewoon rechts.

Na verkeersbord aanduidende restaurant R. gewoon uitgevoerd omdat we wel trek in een hapje hadden. Zijn dus gewoon weer in de foef gestonken, verkeersbord komt niet voor in het Wegenverkeerswet boekje.

Ook de opdracht: een slak zit in een put van 20 meter diep, overdag klimt hij 5 meter omhoog, maar 's nachts als hij slaapt zakt hij 4 meter omlaag. Hoeveel dagen doet de slak er over om boven te komen? Toch maar even Joop Braakhekke gebeld over deze vraag maar deze kon geen antwoord geven want bij hem gaan ze direkt de pan in. Dan toch maar uitgegaan van 16 dagen.

Bij de opdracht om vele wegen te berijden op een parkeerplaats om daardoor de goede combinatie 23882 te krijgen zijn wij uiteraard over vele wegen gereden die allen naar Rome leiden.

Ook de aanwijzing: na ritssluiting R was weer een getructe aanwijzing. Op een foto een rug van een geopereerde medemens met een tiental hechtingen in de vorm van een ritssluiting. Kan u meedelen dat ik op mijn rug ook zo'n ritssluiting heb zitten na een hernia operatie dus voor ons een ritssluiting. Echter de uitzetter kennende toch maar even uitgestapt om te kunnen constateren dat er achter de foto een echte ritssluiting hing.

Na kleine vos R. Foto geplaatst van een vlinder. Kaartlezer wist dat een kleine vos ook een vlinder is die in de herfdt vaak talrijk in tuinen overwintert, dus opdracht goed uitgevoerd.

Na een bezoek aan bedrijven terrein het Rivium te Capelle aan de IJssel alwaar ondergetekende de bewaking heeft aangesproken aangezien deze net de meldkamer wilde bellen dat er toch heel veel auto's rond reden die er erg verdacht uitzagen.

Nu is de Maas momenteel redelijk schoon maar de opdracht na zalm R. toch maar niet uitgevoerd aangezien de gevonden vis nou niet op een zalm leek, eerder op alleen de graad van een haring.

Ook bij asflatweg L kon ons niet bekoren. Nu zagen wij wel een flat maar zonder asweg dus maar recht door gereden.

Na "Albert" mol en zoogdier L, krijg je een muziekstuk voorgeschoteld waar een mol of tewel een b teken in een muziekstuk dus een goede route controle opgehaald.

Bij de finish er toch weer ingestonken. Bij de opdracht: voor clublied van The Skymasters L goed nar het muziekstuk gekeken en daar stond een gele vlag ingetekend. Dus in onze gedachte FINISH. Maar nee hoor hadden we toch weer recht door moeten rijden dus een route controle gemist.

Na veel rekenwerk en de succes volle verloting dan eindelijk de uitslag. Met 9 deelnemers in de B-klasse als eerste eindigen is een ware verrassing. Nummer 9 met 434 strafpunten en als winnaars 288 strafpunten scoren. Voor ons een leuk resultaat.

Met complimenten aan uitzet ridder in de orde van oranje Nassau: Joop Winkel.

Mocht u na het lezen van dit verslag ook eens willen komen rijden, u bent van harte welkom op onze puzzel rit avonden.

Ben Nap

Terug naar boven

12 juni 2004 Ton van Doorn

Skoda - Autobedrijf Wortel & Schenkeveld Alphen a/d RijnOnze sponsor van deze rit

Op 12 juni jl. werd de laatste OPK-west rit verreden in Alphen aan de Rijn. De rit was uitgezet door Jaap Spaargaren en gecontroleerd door Casper Bottemanne. Aangezien Jaap in de week voorafgaand aan de rit andere zaken aan zijn hoofd had, heeft ook Hans Keuning geholpen bij het uitzetten van de rit. Deze 3 mannen staan garant voor een goed rijdende rit met de nodige vallen.

Op weg

Vol goede moed gingen wij als eerste op pad om onze clubkleuren te verdedigen. Gelijk aan het begin werd je al geconfronteerd met de digitale kunsten van Jaap. Een verkeersbord eventjes aangepast en voorzien van een andere auto. Gelukkig had ik in het verleden wel eens wat ervaring opgedaan zodat we dit goed deden. Op de parkeerplaats van de sportlaan aangekomen moesten we op zoek naar olifanten en koeien. Beide dieren komen normaal gesproken niet voor op die parkeerplaats maar "you never know, you know". Al snel komen we een afbeelding met olifanten tegen. Aangezien Jeanine, mijn dochter, wel eens een spreekbeurt heeft gehouden over olifanten weet ik dat een vrouwtjes olifant ook een koe heet. Het grootste probleem is dus "hoe kan je een vrouwtjes olifant herkennen?". Volgens de uitleg missen zij zo'n uitsteeksel, uh... slagtanden!

Na wat verdekt opgestelde borden komen we op de Kortsteekterweg. Hier liepen we tegen onze eerste fout aan. "Voor de laatste letter van het alfabet L". Hierbij moet je de laatste mogelijkheid nemen. Om de laatste mogelijkheid te bepalen moet de situatie wel overzichtelijk zijn en dit was in de routebeschrijving niet vermeld. Helaas verkeerd gegokt.

Ver gezocht

Vervolgens opzoek naar een viool. We vonden verschillende muziekinstrumenten maar geen viool. Zal de uitzetter misschien een viooltje geplant hebben? We hebben de nodige meters berm gemaaid maar geen viool gevonden. Uiteindelijk bleken de uitzetters het plantje te zijn vergeten te planten. Na diverse andere foefen van allerlei pluimage kwamen we bij de chinees aan de Zegerplas. Op de parkeerplaats moesten we op zoek naar een kalender. De uitzetter had een overzicht van de maand juni geplaatst. Is dit een kalender of een gedeelte van een kalender? Na een heftige discussie toch maar als kalender aangenomen. Omdat er volgens de uitzetter de letters "VR" op een kalender voorkomen en de twaalfde was omcirkeld moesten we eerst de herstelcode uitvoeren. Nooit aan gedacht! Nu vind ik het persoonlijk wat ver gaan om op deze manier herstelcodes aan de man c.q. vrouw te brengen. Waar ligt de grens? Straks staan er A4-tjes vol met tekst langs de kant van de weg waar ergens een herstelcode tussen staat?!

Discussie

Over opdracht 40 "na abri en 2 verschillende namen van een stad 1e weg R (MUG)" ontstond na afloop van de rit een discussie. De afkorting MUG betekent: Alleen gebruik maken van kennelijk door de uitzetter geplaatst routemateriaal, met uitzondering van (materiaal benodigd voor de beoordeling van) wegen en wegsituaties... Moet de abri uit opdracht 40 ook kennelijk door de uitzetter geplaatst zijn? Ik denk het wel.

Waar een sponsor allemaal goed voor is

Na de nodige kilometers kwamen we bij Willie Wortel onze sponsor van vanavond. Fijn dat er zelfs op zaterdag het autobedrijf Wortel en Schenkeveld SKODA onze sponsor wil zijn.
Naast het sponsorgeld wat in de clubkas verdwijnt zorgen deze mensen ook nog eens voor een lekker bakje koffie tijdens de rit. Hierbij hartelijk dank daarvoor!

Net voor de pauze werden wij er opmerkzaam op gemaakt dat een voorlamp van onze auto kapot was. In de pauze hebben we nieuwe lampen gekocht bij de sponsor en in de auto gezet zodat we goed verlicht weer op gingen.

Wat is bij?

Op de Maatschapslaan krijgen we opdracht "Voor "INRIT" R." Eerst kom je een bordje "INR1T" tegen ter afleiding. Dan kom je een bordje tegen met de tekst "I R". De N, I en T waren uitgezaagd en de uitsparing was zwart geverfd. Je moest goed kijken om de uitsparingen te zien. Ook hier komt volgens de uitzetter een verborgen herstelcode om de hoek kijken: "1R". De bijbehorende routecontrole om deze herstelcode actueel te maken stond op ongeveer 1 meter afstand. Is dit bij een routecontrole?

Even doorgaand op de herstelcodes: ik ben van mening dat de wijze waarop met herstelcodes wordt omgesprongen niet helemaal de bedoeling is. In het BRR is dit niet uitgebreid geregeld.

Als we even kijken naar het DRR en het daarbij behorende ATRR wordt daar vermeld dat opdrachten worden gegeven op of bij een routecontrole. Zie eventueel voorbeeld aan de starttafel. Van de opdracht(en) bij RC's, de kleur en/of gebezigde tekst(en) mag de uitzetter cq organisator nimmer misbruik maken.

Nu kan je uren discussiren over wat "misbruik maken" betekent maar ik denk dat de hier boven genoemde vallen met herstelcodes niet helemaal de bedoeling is van de genoemde reglementen.

Opletten

Bij de opdrachten 67 tot en met 71 moet je goed opletten welke wegen te in de (vorige) opdracht al als oriënteringspunt hebt gebruikt. Zeker door de geplaatste verkeersborden waardoor er een weg met gescheiden rijbanen van 1 meter lang. Eerst een keer gereden en uitgekomen bij de RC "K" ga ik nog een keer nadenken. Oh, oh, een fout gemaakt. Terug een overnieuw beginnen. Nu klopt hij voor mijn gevoel beter. Later bij de uitleg tot de ontdekking komen dat we toch nog een fout hebben gemaakt want de klinkerweg ging over in asfalt. Of er moet een ritpijl of een "DLW" gestaan hebben maar ik ik niemand gesproken die deze gezien heeft. Een andere optie is dat de laatste paar centimeter van de klinkerweg inderdaad een asfaltweg werd omdat de hoofdweg waar de uitrit (klinkerweg) uitmondde een asfaltweg was. Aangezien het doortrekken van bermlijnen in het BRR niet geregeld is lijkt het mij onverstandig hier vallen op te baseren.

Oude kranten en een oude maat

Na een paard zonder ruiter(pad) moesten wij op zoek naar een telegraaf. Nu had de uitzetter allemaal oude kranten uit zijn schuur gehaald en deze langs de weg gedropt. Elke krant zorgvuldig bekijken leverde inderdaad een telegraaf op. In het Algemeen Dagblad was een foto van een telegraaf afgebeeld.

Op de Euromarkt aangekomen moesten wij op zoek naar een schuifmaat. Een stukje gereedschap (wat de nodige euri kost) waar je zeer nauwkeurig mee kan meten. En ja hoor...

verstopt tussen een routecontrole en een boom stond een verroeste schuifmaat. Waarschijnlijk lag had deze al jaren tussen de oude kranten gelegen om ooit nog een keer dienst te doen. Maar ik denk niet dat je nog nauwkeurig de maat kon nemen met deze maat. Toch maar aangenomen dat het nog steeds een schuifmaat was om vervolgens snel terug te gaan naar de windsurfvereniging.

Na afloop van de rit

Nadat de kaarten waren uitgerekend bleek dat er 3 equipes hetzelfde aantal strafpunten (327) had en 1 equipe had 1 strafpunten (260) minder. Een spannend geheel dus. En helemaal bovenaan stond Martin die in zijn eentje goed was voor 260 strafpunten. Proficiat!

Ondanks de hierboven genoemde kanttekeningen heb ik zeer genoten van de rit. Er zaten weer een hoop vallen in, was goed te rijden en was zeer afwisselend.

Jaap, Casper en Hans hartelijk bedankt voor het vele werk dat jullie in de rit hebben gestoken.

En wat mij betreft graag tot een volgende keer.

Ton van Doorn

Terug naar boven

8 oktober 2004 Irene van der Zwan & Ronald de Rooij

Na een tijdje geen autoritten gereden te hebben, leek het ons leuk om weer wat ervaring op te doen. Ervaring die we dadelijk hard nodig hebben in Suriname. We gaan nl. begin november de Staatsolie Savanne Rally rijden in Suriname. Een collega van mij heeft al meerdere keren meegedaan. En door al haar enthousiaste verhalen zijn we redelijk aangestoken. Vier dagen rijden door de surinaamse savannes. Na bestudering van oude routeboeken, bleek dat onze kennis van verschillende navigatiesystemen wel opgefrist mag worden: niet alleen bolletje-pijltje, maar ook blinde lijn, ingetekende lijn, kortste/langste route en fotoritten behoren tot de routes.

Vandaar via internet ritten opgezocht van de NRF. En na een mailtje naar... hebben we de rit naar Nieuwerkerk a/d IJssel gemaakt. Leuke ontvangst, je bent toch maar een vreemde eend in de bijt. Maar in de "autoritten-bijt" is iedereen welkom.

Thuis hadden we al de reglementen van de NRF bestudeerd en een aantal voorbeelden riepen vragen bij ons op. Maar na uitleg van Hans Keuning waren alle vraagtekens verdwenen. Het bleek dat we zelfs een fout hadden ontdekt in een voorbeeld in het reglement. Op advies van de uitzetters in de Cklasse ingeschreven. Overigens geen slecht advies, vonden we na een kwartier rijden.

Tijd om in te komen kregen we niet; het eerste traject met hoop Olimpische vlaggen en konijnen op de weg zette ons meteen aan het werk. Is dit nou einde weg? En deze hebben we toch al gehad? Wat nou 2x opdracht 6?!?!?!?

Uiteindelijk toch gelukt en door met het volgende.

Wij denken slim te zijn: aan het bordje met lepel en vork mist een mes om het een couvert te noemen, dus die telt niet. Jammer dan.

En met die B's, daar stinken wij niet in. In de beschrijving stond "B", "B", "B" en "B" maar op het bordje stond B", "B. Maar achteraf blijkt dat alles precies moet kloppen behalve aanhalingstekens, we waren iets te precies geweest bij deze (komma ?@# ' ers, zoals ze dat noemen).

Al met al een leuke rit, technisch maar daardoor goed om alle theorie weer op te halen. En we weten nu wat een schrikhek is.

En als je dan nog een beker krijgt aan het eind, is de avond helemaal geslaagd.

Iedereen van de Skymasters; Bedankt!

Met vriendelijke groet,

Ronald en Irene

Terug naar boven

29 oktober 2004 Wim van der Bas & Sjirk Attema Sr.

In de afgelopen dagen had ik Sjirk jr. al eens gepolst van "is het een leuke rit?" "Nee het is een moeilijke K.. rit" kreeg ik dan als antwoord. Verder kon ik hem helaas niet uithoren.

Wim en ik zijn vol goede moed gestart. Na weg 1e weg links. Daar begon het gedonder al gelijk. Betekent een ritpijl hetzelfde als een D.L.W. dat de weg niet aanwezig is,volgens ons wel. Dus de kruising oversteken en de volgende links gaan. 1e weg R. Iets over het hoofd gezien heren? De mensen zullen wel gedacht hebben, zoveel auto's in de straat komt nooit voor. Ridder Joop kwam achter ons aan,dus wij konden nooit meer uit het straatje rijden want de ridder verblinde ons en wij hem, want we hebben toch een paar achteruitrijlampen. Daarom maakte de ridder ook 2 fouten in de verdere rit en wij 4. Joop z'n schuld.

Verder hing de V van van Reeuwijk over dat kleine puntje, wat we nooit hebben gezien. Dit werd wel bestraft met 30 strafpunten. Voor zo'n klein foutje zou 10 strafpunten ook wel genoeg zijn. Dat zal ik toch eens voorstellen op een ledenvergadering. Punt 9.hebben we wel het fietspad bord gezien ,maar natuurlijk niet naar beneden gekeken,zodat we de rotonde gemist hebben. Ook de kastanjeboom bij punt 12 hebben we gezien. Weet ridder Joop niet wat een kastanjeboom is? Hij rijdt rechtdoor de oen. Sorry ridder, er was helaas een andere oen. Punt 15 hebben we helemaal fout gedaan.

Voor de rest hebben we goed gereden. In ieder geval hebben we enorm van deze rit genoten.

Stephan en Sjirk bedankt!

Wim en Sjirk sr.

Terug naar boven