A.M.C. "The Skymasters"

Nieuwerkerk aan den IJssel

Home > Competitie > Verslagen

Verslagen

Verslagen Competitie 2012

Een week voor de 14e december was het nog winters, maar richting de 14e december had de dooi zijn intrede gedaan en kon je ervan uitgaan dat de rit
doorgang kon vinden. De uitzetters Jaap Spaargaren en Casper Bottemanne troffen het qua weer niet met het uitzetten, want het regende flink.
Martin en ondergetekende hadden afgesproken om deze dit te gaan rijden, dus na koffie gedronken te hebben gingen we op pad.

Start zoals gebruikelijk bij de blauwe vlag. Martin gaf meteen al aan dat opdracht 1 niet uitvoerbaar was, een tekstval, er stond in de routebeschrijving geblindoekte in plaats van geblinddoekte. Opdracht 4. Na viersprong, voor klinkerweg links. Aangekomen bij de viersprong zagen wij dat de weg voor je niet met klinkers begon, maar met een betonnen rand, dus rechtdoor naar de controle.
Opdracht 6. Na lantaarnpaal 1e weg links, dit niet uitgevoerd bij de weg met gescheiden rijbanen, maar even later wel, bleek achteraf ook juist te zijn. Opdracht 11 was een gescheiden opdracht, wij mochten aanhoudend 1e weg links om vervolgens na bout (MUG) links te gaan en vervolgens aanhoudend de weg met de naam Bout links. Je zou haast trek gaan krijgen met al dat vlees. Bij deze opdrachten goed opletten welke wegen gebruikt waren en dat je niet bij bout links ging, maar er na.
Opdracht 14. Na varken links. We zagen een plaatje van een dier (Nijlpaard?) staan, dat is zeker geen varken, al kijkend naar het plaatje zagen we onder andere ook een stoffer op het plaatje en een ander woord voor stoffer laat dat nu varken zijn.
Opdracht 18. Voor brommer links, nu maar eens het woordenboek erbij pakken, wat kan brommer nog meer zijn, o.a. ook een gedetineerde in een gevangenis, en die afbeelding was aanwezig in de vorm van een Kerstman in een gevangenis, vervolgens wel rechtdoor rijden bij een bord wat geen verkeersbord was, dit bord was een motor/fietspadbord en die kennen we niet, leuk bedacht door de uitzetters. De volgende opdracht mocht er ook zijn, n.l. Na stop 1e weg rechts. Eerst een bord met de tekst STOP, dat is niet goed, nee we zoeken bijvoorbeeld een kurk of een zekering. We kwamen voor een afbeelding van een verkeersbrigadier, waarbij op de plaats van de pannenkoek die de brigadier in zijn hand had een afvoerstop (verstopt) zat.
Opdracht 23. Na rond verkeersbord waarop een witte balk hoort te staan links, over deze opdracht dachten we niet te lang na, gewoon rechtdoor naar de opvangcontrole. Zo hadden we door dat de einde weg bij opdracht 25 geen einde weg was. Opdracht 26 voor zonestelsel rechts. Eerst kwamen we langs een afbeelding van een zonnestelsel en daarna voor een afbeelding van een plattegrond met allemaal zones, een prima zonestelsel dus.

Bij de volgende opdracht hadden we de verborgen herstelopdracht niet gezien, we zagen wel een routecontrole staan en vroegen ons af hoe kom je daar. Martin had er wel oren naar om deze routecontrole te noteren, ik dacht daar anders over, Martin had hier wel het juiste gevoel, je kwam bij die letter door de verborgen herstelopdracht uit te voeren.
Daarna opzoek naar een zevende kok, we kwamen bij een afbeelding met zeven koks (of waren het bakkers?), maar zeker niet goed na elkaar, even verder stond een afbeelding van een kok die aan het zeven was (het stond er nog bij ook), dus op basis van deze afbeelding de opdracht uitgevoerd.
Daarna op weg naar de opdracht (35) na kribbe rechts. Hier trakteerde de uitzetters ons weer op 30 strafpunten, wij hadden de haaks op de oever staande dammen niet gezien, hetgeen ook kribbe wordt genoemd.
Bij “Ho”, voor “HO HO HO”en “Ho” rechts leverde ons niet veel problemen op, een duidelijk volgorde probleem. Na 2e naam van vogelsoort kon uitgevoerd worden door de naam valkuil van het eerste bord te nemen en kauw van het tweede bord, waar ook nog wauw (geen vogelsoort) in plaats wouw op stond.
Zo kwamen we bij opdracht 44. Na 4 verkeersborden links (MUG). Bij deze verkeersborden stond het verkeersbord aanduidende autosnelweg, op een autosnelweg naar links?, alles gelijkvloers, zowel een oprit alsmede een afrit links, nee niet naar links was onze mening en ook niet stempelen, want we blijven op een autosnelweg en mag je niet zomaar stoppen om te gaan stempelen. Even naar wat ander terrein om daar de opdracht na viaduct en tien voor twaalf (MUG) mogelijk uit te voeren, we konden deze opdracht niet uitvoeren, want het viaduct was zeker niet door de uitzetter geplaatst,
toch deden we dit niet goed, omdat we een bord “VERBODEN TOEGANG” niet hadden gezien. De opdracht bij het station waar we nu naar toe reden was: na oliebol en flap links, was weer een leuke val, als je doorhad dat een briefje van 5 euro ook een flap genoemd wordt dan had je de juiste RC te pakken.
Op naar het punt waar we gestart waren om daar de laatste opdracht te doen, de evenaar hadden we gevonden (wijzertje van een weegschaal), maar hadden niet door dat aan het bord “DLW” geknutseld was, zodat er geen “DLW” stond.
Martin en ik hebben genoten van deze korte qua afstand maar daartegenover zeer gevulde (met opdrachten) goed te rijden rit.
De dank gaat uit naar de uitzetter Jaap Spaargaren en controleur Casper Bottemanne voor het verzorgen van deze rit.
 

Deelnemer Bertus van der Horst.

Vrijdag 16 november hebben 13 equipes getracht de Sint Nicolaasrit tot een goed einde te brengen,
Dit voor velen met voldoende strafpunten.

Met de eerste opdracht ging het voor velen helemaal mis, in de opdracht was een klein foutje geslopen na ( , en ) dit is een niet toegestane tekst dus wij reden 3x naar Joop en kregen 3x de letter A, Joop had het naar de zin , want er waren er niet zoveel die zijn lachje hebben gezien.

Jammer dat dit voor de goede rijders is geneutraliseerd, terwijl er 11 rijders het fout hadden. Er mogen toch fouten in de tekst staan, alleen niet worden uitgevoerd. Het had voor twee rijders 30 stafpunten minder geweest.

De zakken van St.-Nicolaas gaf een probleem en wel de volgende, wij hebben maar 2 sint zakken gezien, de 3e met de tekst eigendom van
Sint-Nicolaas, was volgens ons van de materiaal beheerder Joop.
En de goede controle gemist.

De foto van Flipje was een echt zoek plaatje, de S van sluis was geen probleem, maar toch zoeken naar de 4 plaatsnemen, wel gevonden en de opdracht kon worden uitgevoerd. Als je dan op de kaart een C schrijf in plaats een G, toch 30 strafpunten extra.

Als dieren vriend wisten wij wat een koolwitje is, vermoedelijk vele met ons, de bloemkool kan lekker smaken, zeker uit de oven met een laagje kaas, de vlinder stond even verderop.

De opdracht de Hoofdpiet van Sint-Nicolaas was niet het probleem, de 7 pieten met een dikke piet zijn vermoedelijk de hulp pieten geweest?
Wij hadden toch nog een foutje begaan wij dachten dat de Hoofdpiet de staf van de Sint voor zijn rekening nam, maar goed dat de boeken drager er aan de andere kant bij stond.

Het doorgezaagde BLW bord is een heel oude foef, maar voor enkele misschien toch moeilijk, om dat de overgang van asfalt naar klinkers niet direct te zien is, twee mogelijkheden: je gaat door het BLW rechtdoor of je gaat rechtsaf (noodgedwongen) door de DLW en gaat naar de E.

Het wortel probleem is in de uitleg duidelijk verwoord, maar zo diep hebben wij niet in de wortel brij gegraven dus toch een foute H gehaald

Een woord speling op het meerfout van 11 (elf) is elven, wij zochten allen naar spookjes figuren elfen, dan maar naar de goede V

Het meisje met het slechte gebit was voor ons niet direct een lekker bekje, een lekkerbek is voor vis eters een gebakken Kabeljauw.

Voor ons was de oranje boom een bos mooie bloemen, het bierviltje hebben wij over het hoofd gezien, het resultaat is te raden.

Het verkeersbord G7 was voor ons als veilig verkeer kenners geen probleem, de materiaal beheerder heeft meer van deze nep borden.

De afbeelding van de huis kamer met een groene en oranje vlag is goed bedacht ik weet niet of iedereen de stempel B heeft gepakt.
Jammer dat tot 2x de opvang controle weg is gehaald.

De tekst na aanhanger R, gaf toch een probleem door de echte aanhanger op de trailer niet te zien, jammer.

De kersen waren lekker maar of wij daar de uitdrukking SSST…… bij nodig hadden????? Naar de Q ook zo’n opdracht verkeerde tekst dus niet uitvoeren.

Hopelijk heeft u de uitleg goed door genomen wij kwamen ook maar tot 3 plaatsnamen en geen 4 plaatsnamen, dus niet uitvoerbaar.

Wij weten dat de uitzetter ons regelmatig in leuren leg door zijn eigen naam, dan wel het begrip uitzetter te gebruiken (zo van na naam uitzetter) L of R.
Wij wisten dat er een JOOP met lekker luchtje bestaat, er zijn zoveel bekende Nederlanders die zijn of haar naam aan lekker luchtje hebben verbonden, ook dit had Joop mogen overkomen, als extra inkomsten.

De extra vragen:

Vraag 1.
Bij de eerste opdracht raad het gewicht, na optillen van het stuk, kwam ik tot de conclusie dat het tussen de 15 en 20 kilo moet zijn dus 15 kilo, jammer geen 16 kilo

Vraag 2.
Er was een vermoeden waar de Sint aan zou komen, maar om het precies te weten te komen waar Sint-Nicolaas dit jaar aankomt moest er even naar het thuisfront worden gebeld, om in de krant de juiste plaats te zoeken.
Goede antwoord Roermond, bedankt thuisfront.

Vraag 3.
Volgens het bij ons hebbende Sint-Nicolaas boek staan er in het 1e couplet 4x het woord ZAK, heelaas staan er maar 2 coupletten in, dus gokken staan er in het 3e couplet ook 4 of meer?? De uitleg geeft het juiste aantal van 12 aan.

Vraag 4.
Wij wisten niet dat er een ontdekkingsreiziger met de naam Americo heeft bestaan, het zijn maar 5 strafpunten maar toch jammer.


Vraag 5.
Waarschijnlijk weet een ieder van ons dat Sint-Nicolaas uit Turkije komt.
Maar of een ieder heeft gezien dat de zwarte piet zijn nek had verdraaid weet ik niet.

      
            Spiegelbeeld                      Goede voorbeeld Piet

Vraag 6.
Herman den Blijker is een uitstekende kok, maar of hij het slachtoffer op zijn rechter schouder draag betwijfel ik, dit is een bekend fenomeen ook bij artsen in opleiden, deze verwisselen ook links en rechts bij patiënten wel eens met alle gevolgen van dien.
Dus wat voor ons rechts wordt gezien is in werkelijkheid links.

  Herman den Blijker

Uitzetter en controleur, jullie hebben een goede rit uitgezet, alleen voor ons als 50 + jammer dat wij voor elke foto uit de auto moesten om de juistheid daar van te onderkennen, vandaar de 52 straf minuten.

Bedankt en hopelijk weer 13, 14 of 15 equipes met de Boutrit.
Joke en Ed
 

Eindelijk was het zover: ik mocht een verslag van de rit schrijven. Al tijdens diverse ritten had ik de voorzitter gevraagd (beter gezegd: gesmeekt) om dit voorrecht. Steeds werd dit botweg geweigerd, maar na zo vaak nee zeggen kon de voorzitter mij niet meer negeren.

De Wijnrit was uitgezet door Joop Winkel, omdat de oorspronkelijke uitzetter Ad Hazenberg door verhuizing geen tijd over had om dit te doen. Ondanks de misschien korte voorbereidingstijd, had de voorzitter er een prachtige rit van gemaakt, met per klasse een aparte routebeschrijving.
Aangezien ik die avond alleen aan de rit voor de A- klasse heb meegedaan, weet ik dus niets over de rit voor de twee andere klassen en kan deze dus ook niet “verslaan”. Maar ik neem aan dat veel van de vallen in de drie routebeschrijvingen identiek waren.

De eerste paar vallen waren echt reglementair; eerst mochten we met een “aanhoudend R”-opdracht niet naar rechts vanwege een verkeersbord D4; daarna mochten we met de opdracht “2 wegen R passeren” toch een gelegenheid in waarin een bordje P(Parkeerplaats) stond, omdat het bord door geknutsel van de uitzetter geen officieel bord meer was.

Daarna volgden enkele puzzelvallen, zoals:
- na wang L
- na atlas R
- na leng L
Deze laatste val had ook een reglementair tintje; eerst kwam je na een afbeelding van een leng; je mocht echter niet meteen naar links, omdat daar alleen maar parkeervakken waren. Vervolgens kwam je langs een meerval (niet goed), waarna je echter WEL naar links moest, omdat je de leng inmiddels al gepasseerd was. Leuke val!

Vervolgens kwam de eerste van de vijf, door de uitzetter beloofde, vallen met een Frans tintje (het was immers de Wijnrit !).

Daarna kwamen achtereenvolgend een taalfout (fietster ipv fietsster), weer een “Franse” val en nog wat puzzelvallen, nl:
- na lipje en pijpje L (blikje bier en flesje bier)
- na lemming R (geen konijn, maar een soort woelmuis)
- voor vliegende hond R (geen hond met vleugels, maar een soort vleermuis)
- na tros Franse druiven L (voorzien van een Franse vlag, maar daardoor nog geen Franse druiven)
- na du pain, du vin et Paturain R (geen Nederlands en dat moet toch echt)

Kortom, een rit met voor elk wat wils. Joop (en Gerard), bedankt.

Martin den Dunnen

Nadat Matthijs Alderliesten en Laura Bos verleden jaar voor het eerst een rit uitzette voor The Skymasters waar zij overigens veel complimenten voor kregen, was het op 28 september weer zover dat zij de Herfstrit voor de tweede keer uitzette.
Als controleur van de Herfstrit heb ik nog wat verbeteringen aangebracht aan de rit, waar zij overigens begrip voor hadden om die punten in het vervolg beter te doen.
De rit zelf was 36 km lang zat goed in elkaar en ging door de Gemeente Zuidplas, waar de 13 equipes moesten proberen om de opdrachten goed uit te voeren.
Ik wil een kleine toelichting geven op enkele opdrachten die in de rit zaten: zoals na bushaltebord en verkeersbord aanduidende Voetgangersoversteekplaats R, dit was een zelf geplaatst verkeerbord waar u wel even moest opletten of het wel een goed bord was (zie afbeelding verkeersborden).
 

        
geplaatst verkeersbord fout         origineel verkeersbord             eekhoorn nachtvlinder

Verdere opdachten waren: na eekhoorn L (dit is een nachtvlinder uit de familie van de tandvlinders) en kon u meteen uitvoeren. na shirt van Ruud van Nistelrooy L, het geplaatste shirt van Ruud van Nistelrooy was goed en eigenlijk niets mis mee. Behalve dat zijn buiknummer 10 in een rondje staat en dit bij de geplaatste routecontrole een herstelcode wordt. Eerst dus opdracht 10 (viersprong R) uitvoeren en zo het parkeerterrein direct verlaten.
na foto van kampioenen van AMC The Skymasters 2011 L, de foto uit de Wegwijzer was goed. De kampioenen van AMC The Skymasters kregen op de jaarvergadering bloemen en prijzen voor hun behaalde winst in het kampioenschap. De afkorting AMC hoorde echter niet in de routebeschrijving, even naar de opvanger dus.
 

 

Eerste editie van de Care for Kids Rally en de toertocht van de 65-jarige AMC “The Skymasters”
9 juni 2012 was het zover. Maar liefst 44 equipes uit Nieuwerkerk aan den IJssel en omgeving hadden zich voor € 175 per equipe ingeschreven voor deze rally. Het grootste gedeelte van dit inschrijfgeld is bestemd voor het goede doel: De kinderen uit de Zuidplas, die om wat voor reden dan ook niet kunnen sporten of een andere hobby uitoefenen. Care for Kids zet zich in om deze kinderen wat extra’s te bieden. De gezinnen van deze kinderen worden ondersteund door een financiële bijdrage te leveren door bijv. de contributie van de sportvereniging te betalen. Dit om kinderen de kans te geven om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Maanden geleden nam de heer Peter Michels contact op met de AMC “The Skymasters” met de vraag of de vereniging een toertocht zou kunnen organiseren voor de Stichting Care for Kids. Aangezien “The Skymasters” dit jaar 65 jaar bestaan, werd het idee geboren om beide evenementen te combineren. En daarin is de organisatie Van Care for Kids en “The Skymasters” goed geslaagd.

Het aantal equipes van “The Skymasters” was echter niet groot, slechts 7 equipes. (Zij reden mee tegen een gereduceerd tarief). Maar die zouden de thuisblijvers dan kunnen vertellen dat ze een mooie toertocht met gevarieerde opdrachten gemist hebben. Na een welkomstwoord op het Raadhuisplein in Nieuwerkerk aan den IJssel vertrok om 10.16 uur het eerste equipe. De tocht bestond uit twee trajecten met tussen die twee trajecten in een lunch in Benschop. Tijdens de twee trajecten moesten er vragen beantwoord worden. De eerste vraag was: Hoe groot is het verschil tussen het laagstgelegen punt van Nederland en het hoogst gelegen punt in Limburg. De route kwam langs het gedenkteken van het laagstgelegen punt bij Van Vliet Trucks in Nieuwerkerk aan den IJssel. Je kon daar wel aflezen hoe laag dit punt lag, maar nergens was vermeld de hoogte van de Vaalserberg in Limburg. Mensen met een iPhone waren op dat moment in het voordeel: dat was eenvoudig op internet op te zoeken. Wat moesten wij, met een eenvoudig mobieltje? Onze dochter bellen? Gelukkig was een van de iPhone-bezitters zo aardig ons de hoogte te vertellen. In totaal kwamen er gedurende de twee trajecten twaalf van zulk soort vragen. Natuurlijk had je lang niet voor alle vragen een iPhone nodig.

Naast dit soort vragen moest je ook zoeken naar foto’s en deze in volgorde van opkomst noteren. Natuurlijk kreeg je foto’s voorgeschoteld die totaal ergens anders waren genomen of foto’s waar iets aan veranderd was. Tenslotte moest je heel goed letten op de te volgen route, die in de vorm van bol-pijl waren aangegeven. Kortom: Je kwam soms ogen te kort om aan alles te denken.

Behalve bol-pijlopdrachten waren er specials. Op het industrieterrein “Gouwestroom” nabij de Julianasluizen waren op de kaart zes punten aangegeven en binnen of buiten een straal van 25 meter waren controles geplaatst. Was het binnen die straal, dan moest je de controle opschrijven, daarbuiten niet. Waren er binnen die straal twee controles, dan moest je de dichtstbijzijnde noteren. Deze opdracht vonden we toch wat lastig vanwege het feit dat je het gebied binnen een straal van 25 meter aangeeft met een cirkel en niet met een vierkantje. De tweede special vond plaats op de terugweg op het Coenecoopterrein. Op een kaartje van het gebied was een route ingetekend (inclusief ommetjes bij bedrijfsterreinen). Deze route moest je rijden vanaf een aangegeven start tot een eveneens aangegeven finish. Dat was goed te doen voor ons Skymasterianen. Eén controle stond wel heel scherp!

 Waar ging de route zo al heen? Het grootste gedeelte speelde zich af in de Krimpenerwaard en de Lopikerwaard. Wilt u de plaatsen weten die we aandeden? Nieuwerkerk aan den IJssel, Moordrecht, Gouda, Berkenwoude, Bergambacht, Vlist, Haastrecht, Oudewater, Polsbroekerdam, Benschop (lunch), Polsbroekerdam, Lopik, Schoonhoven, Cabauw, Lopik, Montfoort, Oudewater, Hekendorp, Driebruggen, Bodegraven, Gouda, Waddinxveen en weer terug naar Nieuwerkerk aan den IJssel. Daar werden we met champagne ontvangen. De avond werd voortgezet met een BBQ, ondertussen zal er ook veel tijd besteed geweest zijn aan het zogenaamde netwerken en “last, but not least” op een tweetal grote schermen konden we de schermutselingen zien van het Nederlandse Elftal. Buiten stond een scherm en binnen ook één. De Skymasterianen waren vrijwel allemaal buiten en buiten was het fris en (u weet het intussen) het spel van het Nederlandse Elftal was helaas niet om er warm van te worden. Ook was er een verloting. De loten kostten € 10 per stuk. Maar de prijzen waren dan ook geweldig. Wat dacht u van een brunch voor acht personen, aangeboden door Van der Valk Nieuwerkerk aan den IJssel? Helaas, wij hadden deze prijs niet gewonnen. U had dan al zeker een uitnodiging van ons gekregen.

Aan het eind van de avond werd door Caroline en Peter Michels de opbrengst bekend gemaakt voor het goede doel. Dat was ruim € 18.000. En in een mum van tijd werd dat door enkele aanwezigen aangevuld tot € 20.000!! Het geheel was een zeer geslaagd evenement. Een grandioze opbrengst voor het goede doel en een geweldig feest ter gelegenheid van het 65-jarig bestaan van de AMC “The Skymasters”. Was er dan helemaal niets op aan te merken? Eén minpuntje wil ik toch noemen. Ook al is het grootste gedeelte van die € 175 bestemd voor het goede doel, de gevarieerdheid van de barbecue vond ik erg klein, slechts drie verschillende dingen.

De uitslag van de deelnemers van de AMC “The Skymasters” was als volgt:
Strafpunten
1. Sjirk Attema Janka Attema 91
2. Joke Klijnjan Trudi Winkel 99
3. Martin den Dunnen Bertus van der Horst 100
4. Ad Hazenberg Jannie Hazenberg 125
5. Jaap Spaargaren Casper Bottemanne 126
6. Els van Rossen Stephan Zuidam 176
7. Piet Dubbeldam Hans Keuning 237
 

Van de Stichting Care for Kids kregen we nog de volgende reactie, die we u niet willen onthouden.

Hallo Allemaal, Wij hopen dat iedereen is bijgekomen van afgelopen zaterdag! Het was voor ons als organisatie een waanzinnig geslaagde dag en wij willen graag iedereen nog bedanken voor hun deelname. Behalve het weer bij de start was het verder fantastisch. Met het bedrag wat we hebben opgehaald kunnen we hopelijk weer een heleboel kinderen laten sporten of een andere hobby laten uitoefenen. Ook gaan we dit jaar na het succes van vorig jaar met alle gezinnen naar de Efteling. Vanaf deze plek wil ik nog een keer Wim en Ilse bedanken voor het uitlenen van de accommodatie en aan zijn dochters en schoonzoon voor hun fantastische werk achter de bar en de muziek. Zonder al onze supplying sponsors was het ook nooit gelukt om zo’n mooi bedrag op te halen
Voor de foto’s van de dag kunnen jullie kijken op:http://www.mijnalbum.nl/Album=IUFE6BRD
Nogmaals bedankt voor jullie deelname aan deze fantastische dag en misschien wel tot volgend jaar!

Met vriendelijke groet, Caroline Michels, Stichting Care for Kids
 

Ad en Jannie Hazenberg

 

Inleiding
Wederom een rit op een doordeweekse avond. Wederom ergens ver weg; ‘helemaal’ in NIeuwerkerk aan den IJssel. Ver weg ? Ach dat valt nog wel mee, het is maar hoe je het bekijkt. Mijn naam is Adri Brundel. Mijn vaste navigator bij vele ritten, zo ook bij de ritten bij The Skymasters is Rob van Gijn. Rob woont en werkt in Amsterdam. Ikzelf woon in Hoogland en ik werk in Scheveningen.  Hoogland??? ‘hoor’ ik nu enkele mensen denken. Ja Hoogland, een mooi dorp in het midden van het land, in de buurt van Bunschoten-Spakenburg, Nijkerk en Achterveld. O ja, er ligt ook nog een stad hier vlakbij wat bij de meeste mensen wellicht iets bekender klinkt: Amersfoort.

Ook in Midden-Nederland worden vaak mooie en leuke puzzelritten georganiseerd. Kijk gerust eens op de sites van bijvoorbeeld AMBC Achterveld (www.ambcachterveld.nl)  of op de site van de HAC Harderwijk  (www.hacharderwijk.nl). Een gratis tip: mocht u zich ooit vervelen en u heeft eigenlijk wel zin om een ritje te rijden ‘ergens’ in Nederland, dan kijkt u het best even snel op www.rittenkalender.nl ;  de meest complete en meest actuele rittenkalender van Nederland. Genoeg inleiding lijkt me, of zal ik ook nog uitleggen waar Amsterdam ligt?

De Natuurrit
Bij de ritaankondiging stonden de namen van de uitzetters: Bertus van der Horst en Martin den Dunnen. Oftewel wat mij betreft een bijna 100% garantie voor een leuke rit! Ik neem u aan de hand van de routebeschrijving mee door de rit en probeer te beschrijven hoe wij deze rit hebben beleefd.
Nadat we de routebeschrijving uitgereikt hebben ontvangen beginnen we, zoals altijd, met het even vlug doornemen van de aanvullingen bovenaan de routebeschrijving. We zien niet echt iets speciaals, of het moet zijn dat het “bijzonder reglement van A.M.C. The Skymasters 2012” van toepassing is en we deze (wederom) niet bij ons hebben.

We starten bij de blauwe vlag.
1. Voor verkeersbord aanduidende rijbaanversmalling rechts rechts
Niet echt een probleem het verkeersbord is aanwezig en we gaan er voor naar rechts, halen de RC A op, als bonus ook nog de RC 1 en rijden weer voor het zwembad langs op zoek naar de volgende uitdaging. Maar stop, ho , alarm, gaat dit niet iets te gemakkelijk? Zien we iets over het hoofd? Natuurlijk, in het BRR zijn zelfgemaakte verkeersborden niet geregeld, dat is het! Toch? Of zal het toch aanvullend geregeld zijn in het bijzonder reglement? We zijn er nu toch, dus toch maar even snel naar binnen sprinten om een aanvullend reglement te verwerven. Terug de auto in, snelle scan door het aanvullend reglement 2012. Achteraf gezien helaas een iets te snelle scan, het staat wel degelijk heel duidelijk opgenomen in het aanvullend reglement.

6. Na rechter Klomp weg R (weg als niet zichtbaar doodlopend beschouwen)
We zijn benieuwd wat we tegen gaan komen een afbeelding van een rechter met daaronder een tekst, of Bram Moskowitz op klompen of … Maar nee daar staat een mededeling van de uitzetters met daarin een mededeling in de trant van dat “rechter Klomp” helaas niet aanwezig kon zijn en dit deel dus vervalt in de routebeschrijving (precieze tekst weet ik niet meer). Ons is echter duidelijk dat we dan ‘gewoon’ na een weg rechts moeten.

8. Na zwarte kapitaal weg L (MUG)
Ikzelf ben werkzaam in de financiële dienstverlening en ik weet dus wel wat zwart kapitaal is. Gelukkig ook wat een zwarte kapitaal is, dus na de tekst met zwarte hoofdletter zijn wij links gegaan.

10. Na kontgewei L
We wisten beiden wat een kontgewei is, we zagen vanuit de auto al dat het wel goed zat, dus op zoek naar de eerste mogelijkheid om links te gaan. Overigens viel het ons bij deze opdracht op dat het gezichtsvermogen van voornamelijk de mannelijke deelnemers toch slechter is als dat bij de vrouwelijke deelnemers. De mannen moesten echt door de hurken om e.a. goed te bekijken.

14. Na “ZONE 60” en RC 2e “Tochtweg” L
Na eerst wat verkeerde wegen bereden te hebben (ook neutrale routeopdrachten kunnen best lastig zijn) de juiste “ZONE 60” en de “2e Tochtweg” gevonden. Is niet de straat waar de uitzetter naar vroeg, dus de opvanger opgehaald en alsnog de “2e Tochtweg” ingereden. Wij hebben het bijgeplaatste rode verkeersbord met de witte balk helaas niet gezien. Onze 2e fout van de avond, wederom op een verkeersbord 

16. Voor twee Gelderse plaatsnamen R
We zien een bordje met Hengelo en Zwolle. Hengelo en Zwolle in Gelderland? Toch maar eens nakijken. Omdat wij in Midden-Nederland niet op het plaatsnamenregister van de NRF rijden hebben we aan boord ook een naslagwerk waarin alle plaatsen in Nederland staan opgesomd en een blik daarop werpend leert ons dat Hengelo en Zwolle allebei dubbel voorkomen in Nederland. Had ik al verteld dat je in Midden-Nederland ook heel leuke ritten kan rijden?

19. Voor twee Overijselse plaatsnamen R
Bij opdracht 16 hadden we reeds gezien dat Hengelo en Zwolle zowel in Gelderland als ook in Overijssel voorkomen. Dus dit was voor ons een snelle doorrijder. We hoeven niet nogmaals te stoppen en te zoeken, dat scheelt weer tijd. Maar helaas wellicht als we toch wat minder gehaast zouden zijn hadden we de ‘typefout’ wellicht wel opgemerkt.

21. Voor verkeersbord L (Vadna, SO)
21a. Bij bij L (Het toevoegen van een letter bij de genummerde opdracht is geen val)
Geen problemen met deze opdracht. Vadna is geen VADNA, dus het verkeersbord is aanwezig. Kan dus niet de laatste gelegenheid voor het bord naar links want dat is gedwongen. Een gelegenheid eerder kan wel en bij het inrijden van deze gelegenheid zagen we ook nog het aan de linkerkant van deze inrit geplaatste zelfgemaakte straatnaambordje Vadna, dus dat zit wel goed 

22. Na ritpijl en Ernie en Bert asfaltweg R
Ritpijl aanwezig en volgens ons ook conform voorbeeldenbord, Ernie en Bert ook aanwezig maar wel met een zgn. ‘volgordeprobleem’. Door naar de opvanger, of nee even terug. Ze zullen er toch niet stiekem een ‘doorgaan met ‘ op de foto hebben verwerkt? Niet te zien, dus alsnog rechtdoor.

27. Voor WW met twee plaatsnamen R
Ook deze opdracht bracht ons niet in de problemen. Dat een WW minimaal voorzien moet zijn van één plaatsnaam is ons bekend. Dus om de WW als oriënteringspunt te kunnen gebruiken hebben we “Leerdam” al nodig. Om dan ook nog aan het criterium van twee plaatsnamen te kunnen voldoen hebben we niet genoeg aan de plaatsnaam “Harderwijk”. Wel leuk om te vermelden is het feit dat u op donderdagavond 4 oktober een puzzelrit kan rijden in Harderwijk (zie: www.hacharderwijk.nl).

30. Voor RC “IJ” R
Tja, dat we met de RC “Y” niets kunnen hadden we bij deze opdracht wel goed ingeschat, maar dan kan “IJ” ook een straat zijn. Onze eerste indruk was van niet… en als zo vaak zijn eerste indrukken de beste indrukken. Waarom we dan alsnog “IJ” als straat hebben genomen weten we niet meer …

33. Bij asfalt, voor RC R
En ja hoor, hier gaan we op voor onze 5e fout. Wij namen het asfalt in de rechterweg als het “bij asfalt” en de RC “O” als de “RC” waarvoor we ons inziens naar rechts konden. Helaas voor ons hebben de uitzetters dat heel anders gezien en zoals u weet hebben uitzetters altijd gelijk.

34. Na “VENKELBAAN” en goed gekeurde auto L
Ja goed lezen blijft een kunst, maar gelukkig ’n kunst die mijn navigator goed beheerst, geen enkele twijfel over het feit dat er een spatie staat tussen de woorden goed en gekeurde. Dan ook nog mooi meegenomen dat we in Nederland beschikken over goede keurmeesters die een juist oordeel weten te vellen over de technische status van de auto.

36. Voor “DALKRUITBAAN” en brug R
Er is heus veel verschil tussen kruit en kruid. Vervolgens op zoek of de uitzetters niet de gevraagde tekst ergens slinks verstopt hebben bijgeplaatst. Maar nee, dus gewoon rechtdoor de brug over.

40. Na plaatsnaam die in Zuid-Holland ligt asfaltweg R
Wederom een leuke val . Dat het om het werkwoord liggen ging hadden we onderweg al wel bedacht. Waarom anders niet gewoon de opdracht “Na Zuid-Hollandse plaatsnaam”. Even de auto uit om het fraai neergelegde bordje “EDE” op het trottoir te kunnen waarnemen.

46. Na zwarte fiets en “8 t/m 18”, voor lantaarnpaal L
Ha mooi, weer even een momentje van ontspanning, dat de tekst niet geheel als hoofdletters staat geschreven hadden we opgemerkt, dus rustig door naar de opvanger.

47. Na “M” & “B” R
Het blijft goed lezen. We zoeken de tekst M’ & ‘B op één ondergrond. Lijkt ons stug dat we dat gaan zien, maar ach met Bertus en Martin als uitzetters… toch maar scherp blijven. Potver, daar heb je weer zo’n MB. Een afkorting die wij puzzelaars uit Midden Nederland niet kennen, maar wel een afkorting die bij Routebeschrijven wel voorkomt. Toch het BRR er maar weer eens bijpakken en wat blijkt; ook het BRR kent deze afkorting niet.

54. Na Romeins cijfer L (MUG)
En dan zijn we weer terug bij het zwembad waar we nog op zoek moeten naar een Romeins cijfer. Althans we dachten dat het er maar 1 zou zijn, de opdracht lezend. Maar tijdens het uitvoeren hadden we door dat er meer in zat. Dus nadat wij vier Romeinse cijfers hadden waargenomen en dus 5x de RC “Q” hebben genoteerd en ook de afsluitende RC “1” hebben opgeschreven hebben we de controlekaart binnen ingeleverd.

Ter afsluiting
Bij het bekendmaken van de uitslag bleek dat wij samen met het equipe Jaap Spaargaren/Casper Bottemanne de minste fouten hadden gemaakt in de A-klasse. Wij willen Jaap en Casper nogmaals van harte feliciteren met hun overwinning. Over Jaap en Casper gesproken. Neem ook eens een kijkje op www.macrijnland.nl. Ik wil echter ook zeker de aandacht vestigen op de knappe prestatie van het equipe Bos/Alderliesten in de B-klasse. Zij hadden uiteindelijk nog 30 strafpunten minder als de winnaars van de A-klasse!

Wij willen de uitzetters Bertus en Martin hartelijk danken voor wederom een mooie rit met leuke vallen. We kwamen tijdens de 70 kilometer ‘lange’ reis naar huis tot de conclusie dat het zeker weer de moeite waard is geweest er “helemaal” voor naar Nieuwerkerk te zijn gereden.

Uiteraard willen wij The Skymasters bedanken dat zij het iedere keer weer mogelijk maken dat we deze mooie ritten kunnen rijden en bovenal willen we The Skymasters feliciteren met het 65 jarige bestaan!!! Wij hopen dat er nog zeer vele mooie jaren mogen volgen!

Adri Brundel

 

 
Na onze traditionele Koninginnedag in Ridderkerk, vinden wij het ook heel leuk om op een andere manier van rijden aan een puzzelrit mee te doen.
Deze keer was het dichtbij huis, dus het was een mooie gelegenheid om aan deze rit deel te nemen. Ondanks deze rit heel anders uitgezet wordt dan bij ons, is het keer op keer weer een uitdaging om net weer iets hoger te eindigen dan de voorafgaande keer.
Met een goed humeur begonnen we bij de “start” om er een geslaagde toer van te maken. Het verbaast ons iedere keer weer dat we nog met regelmaat tegen aardig wat leesproblemen aanlopen. Een eenvoudige spelfout kan dan ook tot hele andere situaties leiden zodat we vele letters of cijfers te veel of te weinig op ons blad schrijven. Het reglement wat een goede handleiding moet zijn, is bij ons nog wel eens ver te zoeken. Bij een viersprong hebben wij een heel ander beeld dan in het reglement omschreven staat en doordat we de ritten niet met regelmaat rijden, krijg je het allemaal moeilijker onder controle. Dus voor ons geldt: “blijven rijden, want oefening baart kunst”!
Zo waren er een hoop woorden waar we eigenlijk niets mee konden zoals:
spring, val, een brug als een kunststuk etc.…het zei ons werkelijk niets.
We hadden ook een nadeel dat het toch al aardig donker begon te worden, af en toe regen, en dan nog een onbekende omgeving, dus meer konden we eigenlijk niet tegen hebben om de rit met succes af te ronden.
We hebben ook ervaren dat er een te grote afstand tussen de oriëntatiepunten zat, zodat
wij het idee kregen dat wij helemaal verkeerd zaten. Zelfs controles hebben we gemist!
Het andere verhaal luidt dat we het gezellig vinden om over de situaties te discussiëren, wat de puzzelrit erg leuk maakt. Het is leuk om een plaatsje hoger te komen, maar het is zeker niet ons doel om te winnen. Ontspannen weg zijn en plezier staat “voorop”!
We zijn echter wel zo enthousiast dat we ons hebben ingeschreven als lid bij de “skymasters” en hopen nog vele keren mee te rijden om de ritten toch onder de knie te krijgen!


Vriendelijke groeten,

Gert-Jan & Margot van Es
 

Terug naar boven