A.M.C. "The Skymasters"
Nieuwerkerk aan den IJssel
Home > Competitie > Ritverslagen
Ritverslagen
- Ritverslagen Competitie 2006
- Historische Ritverslagen
Ritverslagen Competitie 2006
Lenterit
De lente begint bij The Skymasters met een JOOP-rit...
J:
Voorzitter Joop Winkel is de uitzetter van de eerste competitierit: De Lenterit.
Wat vinden jullie van de nieuwe naam?
O:
Onwijs veel materiaal van de zolder gehaald om langs de route te slaan/plakken, en je moet het allemaal ook weer ophalen en opruimen!
Eén voordeel: het tijdstip (uiterlijk 4 dagen na de rit volgens het uitzettersreglement) schoon inleveren, is geen probleem want onze voorzitter is zelf de
"materiaalbeheerder". Alle RC's (toegestane afkorting in de routebeschrijving voor onbemande routecontrole) in de Lenterit, 2x het alfabet (op een RC staat een
zwarte letter en/of getal) en een handvol getalscontroles zijn opnieuw geschilderd in signaalrood!
Bij "The Skymasters" is signaalrood nu oranje, want RC's hebben een oranje vlak.
Onze voorzitter/materiaalbeheerder zit niet stil tijdens het gesloten seizoen.
Eén voordeel: Trudi, zijn vrouw, hoefde hem niet te zoeken als ze samen een "bakkie" wilde doen, want in de wintermaanden woont Joop op de zolder om
materiaal in elkaar te knutselen voor de ritten die hij gaat uitzetten.
Overigens is Joop ook altijd bereid ritmateriaal te maken voor de andere uitzetters.
O:
Opzoeken, en als de controleur het toestaat, overschrijden van de grenzen:
- Een competitierit mag niet langer dan 30 km zijn. Dit lost Joop op door je de auto te laten parkeren en je een stukje "droogrit" te laten maken, of 4 vallen in een "ommetje" in Zevenhuizen - zo dicht bij elkaar dat er maar een auto tegelijk kan rijden. (Misschien doen de bestuurders wel mee omdat ze plezier hebben in autorijden en binnen de gestelde tijd willen finishen).
- 15 à 20 vallen is voldoende; er waren er 25.
- Vergunning voor Capelle a/d IJssel, Nieuwerkerk a/d IJssel en Moerhuizen; deze avond reden we ook in Moordrecht. Overigens een leuk industrieterreintje voor
de rittensport, maar misschien vonden we dat ook omdat we daar geen fouten maakten:
- we zagen dat het bord "P" een hoek van 90° maakte waardoor de tekst "P" er twee keer op stond
- we vonden het Mercedes-logo waardoor we het foute KIA-logo niet hoefden te gebruiken: achter het hek stond een Mercedes geparkeerd en in de inleiding van de routebeschrijving, die zo beknopt mogelijk gehouden moet worden, had Joop opgenomen "alle oriënteringspunten in deze rit zijn vaste punten" en waarom zou je dit anders opnemen in een inleiding die zo beperkt mogelijk gehouden moet worden.
- Een zwaluw als lentebode gebruiken in de eerste rit die niet meer genoemd is naar een bloem. Uit respect voor deze traditie had Joop natuurlijk het sneeuw- c.q. lenteklokje moeten gebruiken.
- Een amazone is zoals iedereen weet een dame die paard rijdt. Volgens Joop is een vrouw die een koe berijdt ook een amazone! Wat een belediging voor het vrouwelijk geslacht. Een dame wil niet rijden op een koe. Alleen in Joops woordenboek mag de amazone c.q. ruiter ook een ander dier berijden; in het Prisma woordenboek en in de driedelige Van Dale staat de amazone te boek als vrouwelijke ruiter.
- Het beeld dat Joop van vrouwen heeft, verdient sowieso "bijstelling": om een sexy geklede blonde dame 36x een nul te noemen, gaat mij te ver. (sextiljoen = een 1 met 36 nullen = duizend tot de 12e macht)
P:
Prettig avondje rittensport.
De deelnemers aan de Lenterit hebben zich uitstekend vermaakt. Voor de A- en B-klasse zaten er een aantal vallen in waarmee ze getest werden op hun reglementskennis
(volgens mij zaten er voor de B-klasse een aantal typisch A-klasse vallen bij):
- kennis van de parkeerplaats die moet uitmonden of deel uitmaken van de bereden route (met name dit laatste) en wanneer je er dan na bent
- het passeren van wegen
- aanhoudend opdrachten waarbij je goed in de gaten moest houden welke je geteld had
Na te zijn gefinisht hebben de deelnemers het druk gehad met het tellen van het aantal gemaakte fouten en zich erover verbaasd dat je met zoveel fouten toch nog
een goed resultaat kon behalen.
Volgens het winnende equipe den Dunnen/van der Horst waren ze nog nooit eerste geworden met 7 fouten in een competitierit.
Voorzitter, materiaalbeheerder en uitzetter Joop Winkel en controleur Ton van Doorn (je hebt ongetwijfeld stevige discussies gevoerd tijdens het controleren), bedankt voor een
avondje denksport op wielen.
Heel jammer dat er helemaal geen C-klassers deelnamen; hiervoor was een nagenoeg volledig aparte rit uitgezet!
Piet Dubbeldam