A.M.C. "The Skymasters"
Nieuwerkerk aan den IJssel
Home > Competitie > Verslagen
Verslagen
- Verslagen 2013
- Historische verslagen
Verslagen Competitie 2013
Op 20 december jl. was het alweer zover dat we de laatste
competitierit van het seizoen 2013 konden gaan rijden. De uitzetter Ad Hazenberg
(geassisteerd door Janneke Bakker) kennende, mij maar eens goed voorberijdt. Je
weet immers dat je dan meestal over het motto van de rit een hoop moet weten.
Dit keer achteraf eigenlijk geheel overbodig.
Bij de inschrijving was het een gezellige drukte, er schreven 13 equipes in
(5 C, 5 B en 3 A). Bij het in ontvangst nemen van de routebeschrijving kreeg een
ieder een zakje met chocoladekerstklokjes, waarvoor HARTELIJK DANK.
De rit diende voor iedere klasse op het BRR verreden te worden, met enkele
aanvullingen. Waarvan o.a.: De Kerstman rijdt vanavond rond in een arrenslee (er
ligt geen sneeuw, dus onder de slee zitten wieltjes) getrokken door een
brommobiel, die wel een snelheid haalt van 47 km/uur.
Dit had ik gelezen als dat we de gehele rit dus met de brommobiel reden, hetgeen
ons twee neppers koste. Geheel niet erg, bekijk de uitslag maar eens.
De eerste opdracht na 2e medeklinker tweemaal 1e weg R (MUG) was voor ons wel
heel eenvoudig. Het bordje “START” stond na de blauwe vlag en deze bevat immers
genoeg medeklinkers. Later vernamen we dat dit bordje voor de blauwe vlag had
moeten staan (punt dan ook geneutraliseerd).
Daarna gingen we naar het industrieterrein Hoofdweg.
Eerst even een val met na “BOUT ER SE” L, waarbij je in de gaten moest hebben
dat herstelopdrachten ook zonder routecontrole geplaatst mochten worden. Bij de
tekst BOUTERSE even onderkennen dat ER op een apart bordje stond waardoor je
eerst einde weg rechts moest gaan en verder moest zoeken naar de goede tekst.
Dit hadden de uitzetters en controleurs helaas niet goed onderkend waardoor de
opdrachten 8 en 9 geneutraliseerd moesten worden.
Bij opdracht 11. na de tijd waarbij de klok 12 heit en “NIEUWJAAR” R
hebben wij helaas de herstelopdracht niet onderkent.
Mooie val uitzetters.
Opdracht 13. na 1e Kerstman en 2e Kerstman R was een echte val voor de
beginners. Je moet hier immers na de derde Kerstman rechts.
Een brullend hert hebben wij niet kunnen vinden (denk hierbij maar eens aan een
vliegend hert).
De boute uitspraak (of is het boude uitspraak) van Hans Jansen ook niet kunnen
vinden. Wij vonden de omschrijving op het bordje niet correct. (uitzetters en
controleurs denk hier nog maar eens goed over na).
Even later het engelenhaar wel gevonden, echter deze zat los in een zakje.
Wat later de tekst ENGELENHAAR gevonden waarbij AR op een los bordje staat. Dus
eerst asfaltweg rechts en tevens er om denken dat je alleen asfaltwegen mag
berijden. Laten de uitzetters hier nu mooi een verharde weg (asfaltweg met over
de gehele breedte een strook klinkers) over het hoofd hebben gezien, waardoor we
eigenlijk vast kwamen te zitten. (nee ik zeg niet waar, wordt waarschijnlijk nog
wel eens in een rit van mij gebruikt).
Bij opdracht 26 stonden de Kerstman en de sneeuwpop niet geheel na elkaar,
hetgeen wel moet.
Dan was het bij opdracht 28. na viaduct, voor brug L even goed opletten
geblazen. De stempelcontrole stond hier netjes voor de viaduct en RC 4 er vlak
achter (twijfelachtig op de hoogte van het viaduct).
Dan ging het bij de Hitlandselaan voor ons even mis (voor weg die vanavond
gesloten is voor de Kerstman R). Wij erkenden hier wel dat de ’s Gravenweg voor
de Kerstman gesloten was en doordat wij dachten dat we in een brommobiel reden
gingen wij hier automatisch rechts. Wat tot gevolg had dat wij de vallen van de
opdrachten 33 en 34 misten (eigenlijk niet goed opgevangen door de uitzetters).
Wel kwamen we hierdoor automatisch in de goede controle van opdracht 36. na
burlend hert L (Lang staan luisteren, maar geen geluid gehoord).
Onze laatste discussiepunt was opdracht 41. na 3 bouten L (MUG).
Een strijkijzer is een bout. Of het bordje met een bout is vastgezet aan het
paaltje is twijfelachtig. De onderkant van de schuurmachine heet schuurzool
(Oké!). Maar of uitwerpselen bout zijn betwijfel ik ten zeerste.
Gevonden: de bout
1) poot van een dier
VOORBEELD: `kippenbout`
2) staafje ijzer met schroefdraad om iets vast te maken
VOORBEELD: `een moer op een bout schroeven`
3) voorwerp om wasgoed te strijken
VOORBEELD: `een hete bout`
SYNONIEM: strijkbout
Bij bouten wel gevonden: 1) Poepen, kakken … , maar helaas kan je nooit
waarnemen of de daad werkelijk plaats vindt.
Tot slot bij van der Valk Nieuwerkerk niet zomaar (na een foute tekst en
keercontrole) een terrein oprijden die door een hek afgesloten kan worden.
Uitzetters en controleurs HARTELIJK DANK voor deze zeer goede rit.
Organisatie de locatie van der Valk is m.i. een goede finishlocatie gebleken
voor een rit waarbij je o.a. een rad van Avontuur wilt laten draaien. PROFICIAT.
Alle lezers een heel goed, maar vooral gezond 2014 gewenst.
Hans Keuning
Sinterklaasrit 15 november 2013
In de aankondiging van de Sinterklaasrit stond dat de rit uitgezet was door de opperpiet van The Skymasters. Dit kan niet waar zijn! Bij de starttafel een The Skymasters Piet een belediging voor de Pieten. En dat in een tijd dat zwarte Piet ter discussie staat. Was The Skymasters Piet daarom niet zwart? Was Piet daarom linksdragend? In de hele rit hebben maar één keer Piet’s veer de goede kant po zien staan en wie dat niet zag kreeg nog eens 30 strafpunten ook. Nee opper Piet kan de rit niet hebben uitgezet. Maar wie dan wel? Sinterklaas zelf? Ja de Goedheiligman (= goed-huwelijks man) zelf heeft de Sinterklaasrit uitgezet. U kunt dit navragen bij Trudi. Vandaar dat de rit begon met het zoeken van 10 keer de tekst (tussen aanhalingstekens en in hoofdletters) “SINT” en door het woordje en oriënteringspunten die zich geheel na elkaar dienen te bevinden. Wij speuren met Joop’s timmermansoog. Volgens ons staan de bordjes een beetje schuin waarbij het laatste bordje het meest schuin staat. Volgens ons komen de Sint teksten niet alle 10 geheel na elkaar. De kaarlezer had ons het speurwerk kunnen besparen Sint zeven mist een komma “SINT’ in plaats van “SINT”.
Na zwarte Piet en St. Nicolaas L, geen probleem dat Piet niet zwart is want bij de inschrijftafel hadden we kennis gemaakt met The Skymasters zwarte Piet die niet zwart was, je hoefde alleen maar te kijken of zijn veertje de goede kant op stond. Er waren (fanatieke) deelnemers die voor de start de The Skymasters zwarte Piet op de foto hadden gezet om onderweg maar geen fout te maken met Piet. Het probleem is St. Nicolaas. Ieder weldenkend mens gebruikt de afkortingen uit het woordenboek en daar staat St. = Sint. Rare meisjes en jongens die rittenrijders ze rijden op een reglement (BRR) en alleen de afkortingen in het BRR mogen in de routebeschrijving gebruikt worden. De A-klassers kregen in de Sinterklaasrit twee schitterende aanhoudend opdrachten waar ze van hebben genoten daar vertel ik niets over in dit verslag, ze kunnen zelf de uitleg lezen. Nu ga ik toch weer twijfelen of Sinterklaas zelf de rit heeft uitgezet. Sinterklaas in burger dat is onbestaanbaar. De Sint trekt zelfs in bed geen pyjama aan, hij slaapt in zijn onderrok. Gelukkig de uitzetter vindt de man met baard ook geen Sinterklaas.
VRW (een toegestane afkorting voor een wegsituatie waarop u voorrang dient te verlenen) oversteken. Attent van de uitzetter dat hij ons waarschuwt dat we voorrang moeten verlenen. Weer dat reglement, een genummerde opdracht moet leiden tot een richtingsverandering en voor oversteken heb je geen richtingaanwijzer nodig.
Nu weet ik het zeker de uitzetter is Sinterklaas niet. Volgens de uitzetter heeft de bisschop een kromstaf en de Sint een krulstaf! Mooi niet, het woordenboek helpt de Sint een krulstaf is ook een kromstaf (symbool van de herdersstaf en kerkelijke macht). De sportcommissie maakte deze opdracht neutraal, niemand kan voor deze opdracht strafpunten krijgen.
3 namen van kledingstukken die Sinterklaas draagt. We krijgen een lesje sinterklaas kunde albe, tabberd en stola zijn kledingstukken van de Sint. Maar dan moet je tabberd wel met een d schrijven en niet met een t hetgeen de uitzetter gedaan had.
Toch de Sint, al heel oud, als uitzetter want in de routebeschrijving staat het oud Nederlands: Nederlandsche Kaassteden. Een tekstfout noemt de uitzetter dat.
Bij Sinterklaas, bijwoord en Zwarte Piet, maar is een bijwoord maar het veertje van zwarte Piet staat de verkeerde kant op en dan is het geen The Skymasters Zwarte Piet meer omdat hij anders is dan het voorbeeld bij de inschrijftafel.
Bij WW (toegestane afkorting voor wegwijzer) L, daar staat een bordje met een pijl en daarop Den Briel, iedereen weet dat al op 1 april 1572 Den Briel door de watergeuzen veroverd wordt. Maar rittensporters hebben een eigen plaatsnamenboekje en daarin staat alleen Brielle. Heeft de uitzetter/materiaalbeheerder (een zolder vol) nog maar een klein bordje Brielle achter Den Briel gezet.
Heeft knutsel Piet de Sinterklaasrit uitgezet? Op één van de verkeersborden staat Sinterklaas terwijl Sinterklaas niet bestaat (foei er lezen kinderen mee) en dan wordt het ineens een bord verboden voor alle verkeer. Een weg met een bordje fietspad dat toch geen fietspad is omdat fietspad op het verkeersbord met een kleine f staat en de uitzetter een hoofdletter F heeft gebruikt. 2 staven waarbij u of 2 keer een staf ziet of 2x een staaf en niet 1 staf en 1 staaf. Een schaakbord met daarop een koning en een koningin (schaakstukken) geheel na elkaar. Een bord met een opstel van de uitzetter waarop je 5 plaatsnamen voorkomend in het plaatsnamenregister moest zoeken. Tot slot nog wat reglementvallen: als de weg met zijn naam wordt aangeduid “Hitlandselaan” moet het straatnaambord in de weg staan en mag je het bord niet helemaal voorbij gereden (gepasseerd) zijn. Als je dus een klein beetje achterom moet kijken om Hitlandselaan te lezen dan is het foute boel. Als de uitzetter zelf een weg een naam geeft “Sintweg” dan vind je daarvan een voorbeeld bij de inschrijftafel een zwarte tekst met onder de straatnaam een zwarte streep. Maar lezen we het reglement dan staat daar witte borden met een zwarte tekst waarbij het gedeelte dat de straatnaam is onderstreept is. Opeens is de kleur van de streep weggelaten en daarom mag de uitzetter ook een rode streep onder de straatnaam zetten.
Tot slot we begonnen met 10 “SINT” teksten en we eindigen
met 5 x een zwarte The Skymasters Piet, 5x dus geheel na elkaar waardoor je bij
het langs rijden maar 1x zwarte Piet kan aftekenen. Maar na het rijden van een
rondje kun je plotseling Piet 2 t/m 5 geheel na elkaar tellen waarna de opdracht
dus uitvoerbaar wordt.
Piet Dubbeldam
Op 25 oktober stond de Skymasters Wijnrit weer op het
programma. Geen wijn tijdens het rijden natuurlijk, maar wel met veel wijnkennis
op pad. Een rit op het DRR en dat is voor ons (Laura & Matthijs) altijd lastig
waarbij we tijdens en na de rit vaak met veel vraagtekens komen te zitten. Toch
hebben we ons best gedaan. Een ritverslag:
Twee opmerkelijke teksten in de kop van de routebeschrijving: de P beschouwen we
tijdens de route als niet aanwezig en herstelopdrachten kunnen ook zonder RC
voorkomen. Vanwege dat laatste hebben we nog wat extra rondjes gereden, daarover
later meer.
De eerste opdracht op het parkeerterrein ging over een eenrichtingsweg, die door
verkeersborden werd verlengd en waardoor opdrachten al dan niet gedwongen
uitvoerbaar werden. Een DRR'tje, dus fout: we hadden met de letters WYN moeten
beginnen, alleen de Y werd opgeschreven.
De tweede opdracht met de samenkomst van vier wegen dan weer wel goed
uitgevoerd, maar in het donker een snelrijder-RC gemist. Vervolgens op zoek naar
een bottel, volgens ons (woordenboek) alleen een rozenbottel, maar volgens de
uitzetter ook een fles. Een RC te weinig en alweer de derde fout genoteerd. Als
promotie stond heel groot Capelle XL langs de weg en met de kop van de
routebeschrijving in gedachten, voerden we eerst viersprong links (XL) uit (en
dat twee keer, omdat na de kruising nog zo'n bord stond). Er stonden hier nog
veel meer bordjes, maar daar bleken we later nog langs te komen. De XL was door
de uitzetters over het hoofd gezien (?!) maar heeft ons toch wel een aantal
rondjes en een kwartiertje gekost.
Gelukkig gaan er ook dingen goed, de tekst ALP langs de weg, waarvan we de P
'natuurlijk' niet zien werd Asfaltweg Links en een goede RC als beloning.
Vervolgens op de Akeleibaan verder gereden bij getallen en bijwoorden, ook goed
uitgevoerd. Echter, de vlag waarbij moest worden gestempeld stond op een hoek
van een straat, waardoor wij hebben aangenomen dat er twee keer extra moest
worden gestempeld. Dat bleek uiteindelijk niet het geval te zijn, maar de
positionering van de vlag kan volgende keer wat handiger.
Een slingeraap (@) en esculaap zagen we wel in en bij het Skymasters-logo staan
en dus weer een goede RC gescoord. Een discussie over simmen ging tot na de rit
door: welk woordenboek klopt en wie heeft wanneer gelijk? Ons woordenboek had
andere uitleg dan de uitzetter en dus weer een fout genoteerd. Vervolgens naar
industrieterrein Hoogeveenen, waar we bij de internationale kaashapjes scherp
waren op een oranje vlag en dus een stempel. Vervolgens twee keer heel scherp
(zelfs scherper dan de uitzetter en dit leidde achteraf tot neutralisaties) maar
een beetje euforie in de auto was wel weer welkom. Drie eilanden werden
gevonden, natuurlijk was Marken een schiereiland maar bij Bonaire was een extra
eilandje en dat was zelfs zo klein dat de uitzetter 'm gemist had. Vervolgens op
zoek naar drie wijnsoorten, na Madeira (eiland en wijnsoort) vonden we Sherry
(ja), trappist (nee) en port, hoewel... die P zagen we natuurlijk niet staan en
ort werd geen wijn. Deze laatste denkstap was helaas gemist door de uitzetter,
dus wel een goed gevoel maar geen goede RC.
In het Hitland nog een boel rondjes gereden op het parkeerterrein en toch nog
met te weinig RC's op de kaart teruggereden. Gelukkig op het parkeerterrein bij
de Parkzoomhal nog wat goede RC's kunnen halen maar met 11 fouten toch vijfde en
laatste in de A-klasse. Toch denken we dat een aantal vallen discutabel zijn en
de vraag over wie of welk woordenboek nu gelijk heeft, was wel een interessante.
Aan de andere kant: de uitzetter of sportcommissie beslist en dan is het zo,
uitslag bekend maken en klaar, toch? Dit jaar in elk geval niet met flessen wijn
naar huis, maar met een boel vragen en onduidelijkheden. Volgende keer beter!
Matthijs Alderliesten
De Herfstrit was uitgezet door Joop Winkel, omdat de
oorspronkelijke uitzetter Ed Vette de rit terug had moeten geven. Ondanks de
misschien korte voorbereidingstijd, had de voorzitter er een prachtige rit van
gemaakt, met per klasse een aparte routebeschrijving.
Er kwamen in totaal 10 equipes opdagen: veel te weinig dus!
We begonnen, zoals gebruikelijk, met een val op het parkeerterrein bij het
zwembad: “voor RC R (SO)”
Hier moet je dan de laatste mogelijkheid zoeken, wat in dit geval niet de 1e weg
was, maar de 2e.
Meteen gevolgd door: na “AMCS” en “HERFSTRIT” 2e weg L
De uitzetter had van de tekst “HERFSTRIT” 2 aparte bordjes gemaakt, nl. “ER” en
“H FSTRIT”; omdat er ook een routecontrole bij stond, werd het bordje “ER” een
herstelopdracht (einde weg R).
Daarna werden we geconfronteerd met een tekstval (“PARALELWEG” met slechts 1
letter L), een
4-sprong (dus geen viersprong, maar de benaming voor een of ander werktuig) en
een pepervreter (is een ander woord voor toekan). De val met de 4-sprong is na
afloop geneutraliseerd, vanwege verkeerde schrijfwijze in de routebeschrijving.
Vervolgens moeste we, bij het zoeken naar een “einde weg” in Moordrecht, niet
domweg alle bochten in de weg volgen, maar nog even rechtdoor rijden. Direct
daarna was er van een “slow”-mannetje (zo’n waarschuwingsfiguurtje bij het
naderen van een school) een stempelcontrole gemaakt.
Toen kwam dan eindelijk een door ons zo gevreesd knutselwerkje van de uitzetter,
nl. een op zijn kop staande routecontrole in een zelfgemaakte opstal; de
bedoeling was de letter wel op te schrijven, maar de routecontrole niet te
gebruiken als oriënteringspunt (vanwege het in een opstal staan).
Vervolgens kwamen er foto’s van enkele politici, waarvan we moesten weten welke
in het kabinet Rutte II zaten.
Ook zat er weer de bekende val in van het alleen in de gemeente mogen rijden,
die in het bijzonder reglement genoemd was; dus bij de opdracht “voor
verkeersbord aanduidende bebouwde kom, waar je zowel 50 als 100 mag rijden, R”
(in dit geval Lemmer), moest je toch naar rechts (want je mocht niet in die
andere gemeente rijden), hoewel de opdracht niet uitvoerbaar was.
Vervolgens weer twee puzzelvallen, nl. spionnetje (stond op een bordje dat aan
de achterkant van een foutief bordje was bevestigd) en maatje ; hierover
ontstond later nogal wat discussie; is een afgebeelde haring nu wel of geen
maatje (=maatjesharing).
Daarna kwam er weer een reglementaire val; er was in een ommetje een
parkeerplaats gecreëerd, die d.m.v. een ritpijl werd verlengd. Daarom was de
opdracht “na parkeerplaats en “HERFSTRIT” R” niet meer uitvoerbaar, omdat de
tekst niet geheel na de parkeerplaats kwam.
De volgende val (”na “TOT ZO” asfaltweg L) leek makkelijk, totdat je op je
knieën voor de tekst ging zitten en zag dat een “O” eigenlijk een klok was, waar
dus nog meer tekst op stond.
Enigszins vergelijkbaar was de val met de tekst “DROP”, die was gemaakt van
afzonderlijke stukjes engelse drop.
Een nieuw gebied was het grote parkeerterrein bij de Slingerkade; een extra
handicap was, dat het aardedonker was.
Eerst kregen we een WW die voor de afslag stond en daarom niet gebruikt mocht
worden bij de opdracht “WW Ri Ede”; vervolgens moesten we “Hoofdstraat” R, wat
echter ook niet kon, omdat het bord blauw met witte letters was (moet zijn: wit
met zwarte tekst). Als uitsmijter kregen we hier een “aanhoudend”-opdracht, die
door de al eerder genoemde duisternis vrij lastig was.
In totaal stonden hier: 10 routecontroles, 7 eigen bordjes en 3 ritpijlen !!!
Al rijdend naar de finish kregen we nog de opdracht “na 3 Nederlandse plaatsen
L”; het geplaatste bordje bevatte genoeg plaatsnamen, maar die werden niet
gevraagd; we moesten na de 3 gehele plaatsen.
Vlak voor de finish zelf luidde de opdracht: “na gebouw waar u deze puzzelrit
bent gestart R”. We waren echter gestart bij de blauwe vlag; ingeschreven hadden
we in het gebouw.
Voor de A-klasse was het een leuke gevarieerde rit met reglementaire vallen,
afgewisseld met puzzelvallen.
Joop (en Piet), bedankt.
Martin den Dunnen
Gezelligheidsrit 14 juni jl.
14 juni was het tijd voor de Gezelligheidsrit van The
Skymasters. Een jaarlijks terugkerend fenomeen, waar wij dit jaar voor het eerst
bij aanwezig waren. Maar wie zijn wij? Wij zijn Niels en Rianne, wij rijden
sinds dit jaar mee met The Skymasters. We doen dit samen met Cees & Trudie, onze
(schoon)ouders en rijden dus met twee auto’s mee. Hierdoor hebben we steeds een
beetje onderlinge strijd, al rijden we wel volgens het credo: ‘Meedoen is leuker
dan winnen’. Dit was onze derde start in een toertocht van The Skymasters. We
zijn begonnen met de Paasrit en hebben ook de Natuurrit gereden. Nu zijn wij
niet geheel onbekend met toertochten. We rijden inmiddels een jaar of 2 enkele
toerritten per jaar. Bijna altijd volgens het bolletje-pijltje principe. De
toerritten van The Skymasters was dan ook wel even andere koek, maar we leren
snel. Het belangrijkste is dat we veel lol hebben en proberen dan ook zoveel
mogelijk ritten mee te rijden.
In tegenstelling tot de andere ritten van The Skymasters is de Gezelligheidsrit
een toerrit volgens het bolletje-pijltje principe. Na ons om kwart over 7 te
hebben ingeschreven mochten we om 19.35 op pad. We kregen een aantal A4’tjes met
bolletjes, pijltjes en foto’s mee. Voor de start even de plaatjes in het hoofd
prenten en gaan rijden. Nog voor we goed en wel begonnen waren hadden we de
eerste foto al te pakken. We zagen hem bij het afrijden van het parkeerterrein,
dus de eerste konden we aftekenen. In het begin is het altijd weer eventjes
warmdraaien om in het goede ritme te komen, maar vrij snel waren we goed op weg.
Wel missen we nog 3 paar extra ogen, want je moet op zoveel dingen tegelijk
letten. Maar waar blijven die letterbordjes nou? We zagen er geen een, wat zorgt
voor enige twijfel. Zaten we er nou overheen te kijken? Op de Derde Tochtweg
kwamen we de eerste vraag tegen. Het antwoord was gelukkig niet moeilijk te
vinden. We reden door en we kwamen het bordje tegen van de Coenecoop, wat een
van de foto’s was. We mogen dan nog niet zoveel ervaring hebben bij The
Skymasters, we weten wel dat we plaatjes en tekst goed moeten bekijken. We
controleren elke letter en elk cijfer. De foto klopt bijna, maar de laatste 9 op
de foto is een 6 in de werkelijkheid. Niet noteren dus. Scheelt weer 30
strafpunten. We worden er steeds handiger in.
Aan het eind van het eerste gedeelte gingen we nog een klein blokje om voor
vraag B. ‘Hoeveel is de totale afstand op de ANWB wegwijzer’. Nu hebben ANWB
wegwijzers altijd twee kanten, dus de achterkant moeten we ook meetellen. Al
moeten we wel zeggen dat het niet helemaal logisch is, want de achterkant kan
alleen in het grasveld bekeken worden. Wie fietst daar nou??? Maar in totaal was
het 196 kilometer. De gordels zaten nog niet eens vast of een bocht later
stonden we oog in oog met Mickey, Goofy, Ollie B. Bommel en zijn vriend Tom
Poes. Mickey was een foto van de route, dus we controleerden we goed of Mickey
nog al zijn vingers had. Hij klopte dus we hebben hem ook genoteerd. Maar wat
moesten we nou met de rest? Geen idee. Laat maar en we gingen door. We reden het
industrieterrein op en kregen een bemande stempelcontrole. Daarna gelijk een
vragentafel. ‘Hoeveel stripfiguren stonden er op de bordjes’. Ah, daar zijn ze
dus voor…. Het waren drie bordjes, maar met in totaal 4 figuren. Kwestie van
goed opletten en onthouden, maar het was wel een gemene instinker. Volgende
vraag: Welk voorwerp is het zwaarst? Een weegschaal zit helaas nog niet in onze
uitrusting, dus dan maar op gevoel. Alles was ongeveer even zwaar, dus dat is
extra prettig. We denken dom en kiezen het voorwerp wat er het zwaarst uitziet.
Maar ja, het is The Skymasters dus we hadden natuurlijk kunnen verwachten dat
die het juist niet was. Helaas, dat zijn strafpunten.
Het volgende traject was kortste route naar de pijlen. Even van te voren kijken
wat de handigste route was en we konden van start. Gelijk al bij de eerste pijl
pakten we niet de snelste route. We kwamen van de verkeerde kant en schreven de
letter maar 1 keer op. Hadden we de kortste route gepakt hadden we een klein
rondje gemaakt en de letter twee keer opgeschreven. Weer wat geleerd voor de
volgende keer. De rest gaat foutloos, totdat we bij pijl 5 en tevens finish
kwamen. We moesten de brug over, maar dit ging niet. Niet omdat de brug zo hoog
is, maar een kwartier voor onze komst waren ze begonnen met wegwerkzaamheden. We
besloten daarom maar even op de wedstrijdleiding te wachten, want er zou iemand
op de brug staan om af te stempelen. Even later kwamen onze (schoon)ouders aan
rijden en daarna volgde Joop. Joop ging terug naar de startpost om de andere
equipes op te vangen.
Wij besloten ons eigen plan te trekken en reden met twee auto’s achter elkaar
door de woonwijk om de route verderop weer op te pakken. Eenmaal op de route
besloten we ieder onze eigen route te volgen. We bleken helemaal goed te zitten
en de route gaat voorspoedig. Op enkele zeer vervelende drempels na dan. De
foto’s zijn moeilijk te vinden en we laten ons dan ook eenmaal verrassen. We
zijn te geconcentreerd op de foto’s en verliezen hiermee de bolletjes en
pijltjes uit het oog. We draaiden om, maar blijken toch nog goed te zitten. Dus
een rondje van de zaak en we waren weer onderweg. We waren er een beetje
duizelig van, maar zagen wel dat het VVV bord in spiegelbeeld staan, dus deze
sloegen we over. Maar een bocht later stond het bordje wel goed. Hier dus wel
noteren. Uiteindelijk kwamen we bij onze eindbestemming, de midgetgolfbaan in
Boskoop, aan. Onze ouders waren ook al binnen, net als Joop met zijn vrouw. De
rest van de equipes kwamen hierna ook een voor een binnen druppelen.
Ondanks dat de toertocht erop zat, waren we nog niet helemaal klaar met de
competitie. Na een lekkere barbecue was het tijd voor de midgetgolf. Niels heeft
altijd hoge scores met midgetgolf, maar dit keer ging het erg goed. 4
hole-in-ones en 41 punten in totaal. Een absoluut dieptepunt voor Niels. Zo laag
heeft hij nog nooit gezeten. Rianne gaat zoals altijd solide de baan over en zet
ook een net resultaat neer. Bij de prijsuitreiking blijkt dat de punten van
Niels net zo hoog waren als van de voorzitter, dit levert voor beide
prijswinnaars een mooie fles cava op. Voor Niels was dat ideaal met Vaderdag in
het vooruitzicht.
Na afloop van de midgetgolf was het tijd voor de prijsuitreiking. We hadden het
idee dat we het eerste deel van de route wel goed hadden gedaan, maar het tweede
deel ging niet super naar ons idee. Toch werden we maar niet opgenoemd bij de
prijsuitreiking. Zouden ze ons vergeten zijn??? We zullen toch niet gewonnen
hebben??? Bij het bekendmaken van de top-3 blijkt dat wij de eerste prijs in de
wacht hebben gesleept. Onze eerste overwinning in een toertocht. We krijgen een
mooie beker in de vorm van een Pontiac GTO en daarbij het verzoek een stukje te
schrijven. Nou, dat hebben we bij deze gedaan. We hebben erg genoten van de
tocht en we proberen dit jaar nog een aantal ritten mee te rijden. Wij wensen
iedereen die mee rijdt nog heel veel puzzelplezier dit jaar!
Rianne van Westen en Niels de Kwaadsteniet
Eindelijk was het weer zover, een puzzelritavondje. En wat
voor één!
Allereerst is het natuurlijk fantastisch om te melden dat we de Natuurrit met 16
equipes gereden hebben! 6 deelnemers in de C-klasse, 4 in de B-klasse en 6 in de
A-klasse. Wat een mooi aantal. Met daarbij velen die zich aangemeld hebben als
nieuw lid. En dat is natuurlijk super voor The Skymasters! Nieuwe leden, WELKOM!
Nu op naar het verslag.
Van tevoren is duidelijk dat deze rit ongeveer 73 minuten duurt. Dat klinkt als
een korte rit! Met goede moed op weg. We starten bij de blauwe vlag. Als we de
tekst ‘Sportcentrum parkzoom’ gelezen hebben mogen we gelijk op zoek naar een
verkeersbord die een parkeerplaats aanduidt. Discussie ontstaat er over
‘aanduidende parkeerplaats’ of is het nu ‘parkeergelegenheid’, maar dit doet er
niet eens toe, de tekst is niet compleet, er hoort ook nog ‘sauna’ bij te staan.
Al gauw komen we op de ‘Akeleibaan’ een favoriet onder de uitzetters, evenals
‘industriepark de Hooge Veenen’ (en ook dit terrein komt deze rit weer aan bod,
jippie!). Hier mogen we onder anderen opzoek naar een ‘VERKEERBORD’. Dan mogen
we lang zoeken, want die bestaat niet. Maar ook het gepresenteerde verkeersbord
staat niet in de reglementen.
Als we opzoek gaan naar een inhoudsmaat, herkennen de meesten onder ons da t MUT,
MUD had moeten zijn. Wat niet iedereen opgevallen was is dat de aanduiding KL
ook gelezen kan worden als kiloliter.
En dan komen we eindelijk op de Hooge Veenen! Waar de uitzetter ons probeert
voor de gek te houden met ‘Hogeveenenweg’. We gaan op zoek naar brugleuningen,
die er niet staan. Het zijn muurtjes. Waardoor de opdracht naar ‘rechts’ niet
uitgevoerd kan worden.
Het is een avond van bekende ritstukjes. We komen ook bij het ‘Hitland’. Op zoek
naar de naam van een luchtvaartmaatschappij. Martin Air wordt fout gerekend
omdat het Martinair moet zijn. En zo naderen we het einde van de rit. Maar eerst
mogen we nog even op zoek naar een plaatsnaam. Boer, Asch en Zuna zijn het niet.
Maar Rha, van rha, rha wel. Je moet er maar op komen, toch?!
Na de finish bij de gele vlag mogen we in de kantine wachten op de uitslag. Met
de vele deelnemers is het even wachten, maar zoals altijd is het gezellig en
wordt de rit uitgebreid nabesproken.
En dan eindelijk de uitslag!
Als eerste de C-klasse, daar zijn de winnaars Stefan Bos en Marijke Verzijl met
172 strafpunten (de nummer 2 had 290 strafpunten).
In de B-klasse hebben Van Rossen en Zuidam het beste gereden met 240
strafpunten.
In de A-klassen zijn dat Roos en Orie geweest met 70 strafpunten! Een hele
prestatie.
Uitzetters bedankt voor deze leuke rit. En na de zomer mogen we op 27 september
de Herfstrit rijden. Laten we hopen op weer zo’n mooie opkomst!
Marijke Verzijl
De Lenterit was uitgezet door Hans Keuning en Piet
Dubbeldam. Zoals gebruikelijk hadden ze er weer veel werk van gemaakt, met per
klasse een aparte routebeschrijving. De routeopdrachten werden afgewisseld met
verkeersvragen, waarvoor soms algemene en soms gedetailleerde kennis op
verkeersgebied was vereist.
Vanwege de naam van de rit waren er diverse opdrachten waarin het woord “LENTE”
een rol speelde, zoals:
- Lenteklokje
- lentegodin
- Lentefee
De opdrachten in de A-klasse waren over het algemeen nogal pittig (zie ook de
uitslag).
Er werd gebruik gemaakt van:
- een fout in het nieuwe woonplaatsregister van de NRF (“Ijsselham” i.p.v. “IJsselham”);
- het feit, dat neutrale opdrachten (A, B, enz.) geen routeopdrachten zijn en
dus de in een neutrale opdracht gebruikte oriënteringspunten weer gebruikt mogen
worden in de volgende routeopdracht (en andersom); zie ook BRR art. 2a1, 2a2 en
8b4
- de mogelijkheid om je bij een RC weer te laten beginnen met een eerdere
routeopdracht; hierbij
kon je oriënteringspunten uit dezelfde of een vorige opdracht niet meer
gebruiken, maar
oriënteringspunten uit een latere opdracht weer wel; zie BRR art. 8b4
Ondanks de lengte van de rit (zo’n 25 km), waren er toch 2 trajecten met een
rust bij een heus hotel (van der Valk); hier moest men, onder het genot van een
gratis consumptie, nog enkele gezegdes afmaken.
Helaas kwamen er slechts 7 equipes opdagen; dat is natuurlijk veel te weinig.
Volgende keer hopelijk beter.
Martin den Dunnen.
De Paasrit, de eerste rit van 2013. Zullen we weer meedoen?
Eigenlijk een beetje een retorische vraag: we vinden het allebei te leuk om
puzzelritten te rijden. Het was even zoeken naar de exacte datum, maar op de
homepage van de A.M.C. Skymasters stond hij vermeld: 22 maart. Doen? Doen!
We ploeteren maar weer n’s door de documentatie om alle regeltjes weer vooraan
in de hersenpan te krijgen. Niet dat het veel uitmaakt, want zo ongeveer bij de
eerste opdracht zitten we al te discussiëren hoe we die regeltjes ook al weer
moeten toepassen. Maar dat is nou eenmaal onderdeel van de pret (Toch? Of zijn
wij de enigen?).
Vol goede moed beginnen we aan de rit. En ja hoor, opdracht één is weer op de
parkeerplaats naast het startgebouw... Is dat traditie of zo? Het bekende roedel
van auto's die allemaal bij hetzelfde bordje stoppen (organisatie: kan er niet
iets meer tijd tussen de vertrekkers worden ingeruimd?). Bijna doen we het fout
(zei je nou “eerste rechts” of “einde rechts”), maar gelukkig weten we ons al
snel te herstellen en ronden we deze parkeerplaatssessie naar ons gevoel
foutloos af.
Zo, en dan nu op weg naar de volgende plek met bordjes. Tijd voor een paaseitje
die we hebben meegekregen van Joop. We hebben niet echt veel tijd om ons te
vergrijpen aan de paaseitjes, want de volgende discussielocatie doemt alweer op.
Weer een parkeerterrein....
Soms hebben we discussies die de Joop vast niet voorzien had. “Bij een
palindroom naar rechts”... En dan sta je daar bij dat bord met een heel
bla-verhaal.... Palindroom toch maar even opgezocht in het Prisma woordenboek:
“woord dat hetzelfde is als men het vanaf de laatste letter naar voren leest,
bijv. lepel, meetsysteem”. Een woord dus, geen zin... Zou “ 'n “ een palindroom
kunnen zijn? Er staat geen minimumlengte vermeld... Is “U” dan ook een
palindroom? Hmmm, doe maar niet... vol gas rechtdoor. Ook al zien we iemand
anders wel rechtsaf slaan. Zijn we eigenwijs? Mwoah, klein beetje maar :-)
Het is dit keer een lekker compact ritje. Niet zo veel kilometers waardoor we
niet het gevoel krijgen dat we weer eens compleet verkeerd rijden (ja, dat
gebeurt nog wel eens...). We hadden ook het gevoel dat de rit dit keer niet zo
ingewikkeld was. Misschien komt het doordat we toch wat meer ervaring op hebben
gedaan? Nah, vast niet :-)
Wel opvallend dat we dit keer zelfs andere deelnemers inhalen... Heel apart
gevoel. Dat we iets hebben gemist... Een aantal opdrachten of zo. Of een
stempelvlag? Bordjes?
Gewoon doorrijden, dat zien we aan het eind van de rit wel als we ons melden bij
de organisatie.
Onvoorstelbaar, we zijn een keertje niet als laatste binnen! En dat terwijl we
wel als laatste weggingen... Dus met strafpunten voor de tijd zit het wel goed
en over de opdrachten hebben we ook al een goed gevoel. Zouden we nu dan toch
echt kans maken op de eerste plaats??? Goed gemutst en met een nogal prematuur
euforisch gevoel nemen we plaats aan de toog, Doe maar een lekker biertje, die
hebben we wel verdiend.
Afijn, na een kwartiertje is de uitslag bekend en blijken we toch weer tweede
geworden. Zucht.
Wat hebben we nou weer fout gedaan? Ach, een palindroom kan ook een hele zin
zijn... Mopper, mopper, dus toch naar rechts. Oh, en twee vlaggetjes met één
stempel is twee keer stempelen? Weer wat geleerd. Ah, kassalade hebben we goed
gedaan (heeft überhaupt iemand die fout gedaan?).
Maar dat gedoe op het parkeerterrein hebben we toch maar mooi foutloos gedaan.
Voor het eerst, dat dan weer wel. Maar het geeft ons wel het gevoel dat we
progressie maken. Dat we nu opdrachten goed oplossen die we eerder nog fout
deden. En met dat goede gevoel besluiten we de volgende keer weer te rijden.
Marcel en Aad.